Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy loni přepravily o sedm milionů pasažérů méně

  17:24aktualizováno  17:24
Vlaky Českých drah ke své přepravě loni využilo 175,2 milionu lidí. To je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007, vyplývá ze statistik podniku. Nižší zájem zákazníků zaznamenaly především regionální vlaky.
Cestujících ubývá hlavně na regionálních tratích, na hlavních tratích pasažérů naopak přibývá . Ilustrační foto.

Cestujících ubývá hlavně na regionálních tratích, na hlavních tratích pasažérů naopak přibývá . Ilustrační foto. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Cestující ubývají nejvíc na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Naopak hlavním tratím se podle něj daří lákat stále více cestujících. Na trase Praha - Brno prý dráhy přepravily o čtvrtinu více cestujících. Vlaky mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou odvezly o deset procent více pasažérů.

Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, kraje přispěly 4,7 miliardy korun. K pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun. Část nákladů podnik pokryl z prodeje majetku.

Potřebujeme miliardy ke zlepšení

Čtěte rozhovor s generálním ředitelem Petrem Žaludou

Na pokrytí letošní ztráty regionální vlakové dopravy slíbil sehnat peníze ministr dopravy Petr Bendl. Má jít o jednorázovou pomoc v době krize, pro další léta se nyní hledá "systémové řešení". To by mohl přinést nový zákon o veřejné dopravě, který nyní ministerstvo dopravy chystá.

Na české železnici nejezdí pouze České dráhy. Z porovnání statistik ČD a ministerstva dopravy vyplývá, že o pasažéry loni přišli i alternativní dopravci. V roce 2007 se jejich vlaky svezlo 2,3 milionu lidí, loni to bylo 1,8 milionu. Konkurence ČD jezdí na krajských tratích hlavně na Karlovarsku, Ústecku a Liberecku.

S odlivem cestujících se nepotýkají pouze vlaky. Útlum kvůli krizi zaznamenala téměř všechna dopravní odvětví, například pražské letiště od listopadu každý měsíc odbavuje meziročně zhruba o 14 procent cestujících méně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Opilý stevard zpozdil let Travel Service. Lidé čekali pět hodin na letišti

Let společnosti Travel Service zpozdil opilý člen posádky. Zdržení na letišti na řeckém ostrově Korfu nabralo v noci na úterý až pět hodin. Vedení společnosti...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.