Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


E-shop ČD slibuje vždy nejvýhodnější jízdenku. Ty nejlevnější ale tají

  9:15aktualizováno  9:15
České dráhy zásadně změnily vzhled svého e-shopu. Slibují cestujícím, že jim usnadní nákup jízdenek a vždy za ně najde nejnižší možnou cenu. Ve skutečnosti cestující nechává často stále platit zbytečně moc.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Nový e-shop totiž i nadále nepracuje s fenoménem takzvaných dělených jízdenek, kdy se u řady spojení vyplatí koupit si namísto jedné jízdenky dvě, protože to vyjde levněji. V některých relacích totiž platí akční nabídky Českých drah, v jiných se jízdné počítá podle ujetých kilometrů.

Obecně platí, že nejlevnější jízdné nabízejí České dráhy mezi velkými městy. Pro cestování do menších obcí se vyplatí koupit jízdenku do většího města a pak vystoupit dříve nebo dojet do většího města a pak si koupit druhý lístek na dojezd do menší zastávky.

„Systém například dokáže vyhledat optimální cenovou nabídku,“ popsaly výhody nového e-shopu České dráhy v tiskové zprávě ze začátku března.

Není to však úplně přesné. Například lístek z Prahy - Masarykova nádraží do Lužné u Rakovníka s nákupem den předem stojí 96 korun, za o devět kilometrů delší cestu stejným vlakem do Rakovníka ale přitom zaplatíte méně - jen 65 korun. Systém vám tudíž nenabídne výhodnější cenu tím, že vás „pošle“ do vzdálenější stanice a vy si vystoupíte dříve.

„Odbavení (v pokladně i na e-shopu) probíhá v souladu s přepravním právem a legislativou, tedy po zadání výchozí a cílové stanice přímou jízdenkou, která znamená jednu přepravní smlouvu. V rámci této zásady funguje e-shop zcela korektně,“ odpověděly ČD na dotaz jednoho ze zákazníků.

Podobné je to ale i mezi některými velkými městy: z Prahy do Ústí nad Labem nabídne e-shop s denním předstihem cenu 119 korun, do Teplic pak stejným vlakem za 79 korun. Z Kolína do Brna koupíte lístek den dopředu za 239 korun, z Prahy do Brna o 20 korun levněji.

„Nový web je orientován na běžného zákazníka, který nemusí znát podrobnější nabídku tarifu, služeb a související podmínky. Tento záměr se podařilo naplnit, když ohlasy od těchto klientů jsou pozitivní,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

E-shop například automaticky pozná zejména u delších cest ve skupině, zda se zákazníkovi nevyplatí raději celodenní skupinová jízdenka namísto jednotlivých jízdenek.

Zkušenosti zákazníků s novým e-shopem jsou různé. Například Aleš Petrovský, který se dlouhodobě věnuje kvalitě služeb dopravců a patří mezi velmi časté zákazníky Českých drah, oceňuje větší přehlednost, grafické provedení inspirované mobilní aplikací ČD či možnost nákupu pomocí kreditů.

„Větší pozornost mohly ČD věnovat odladění samotného procesu nákupu jízdenky, při kterém se zákazník více nakliká. Některé kroky jsou zbytečné a bylo by možné je sloučit,“ míní Petrovský.

Velkou změnou je i zavedení možnosti kreditu, který si zákazník nabije dopředu a pak může přes internet rychle koupit jízdenku, aniž by musel složitě zadávat číslo karty. Během příštích měsíců na něj půjde i snadno jízdenku stornovat.

Nově bez kalendáře nejlevnějších jízdenek

Nový e-shop už nenabízí kalendář nejlevnějších jízdenek, podle kterého cestující plánovali jízdy dlouho dopředu. „České dráhy přistoupily, tak jako ostatní lídři v oblasti cestování, k rozvoji jízdenek, které reagují na využitou kapacitu vlaku, proto se mohou ceny jízdenek dynamicky lišit v čase a není již možné držet pevný kalendář včasných jízdenek. Doporučujeme cestujícím, aby jízdenky objednávali co nejdříve za co nejvýhodnější cenu,“ vysvětlil Štáhlavský.

Smůlu s e-shopem mají cestující, kteří používají prohlížeč Internet Explorer. „Microsoft tyto starší prohlížeče již nepodporuje, nevytváří pro ně bezpečnostní záplaty, což v konečném důsledku znamená velké bezpečnostní riziko hlavně při nákupu jízdenek a platbách na internetu,“ zdůvodnil Štáhlavský.

K nejlevnější jízdence se musí proklikat tím, že zkouší různé datumy. Na facebookovém profilu Českých drah se k novému vzhledu a funkcím e-shopu objevuje chvála i kritika.

Líbí se vám nový e-shop Českých drah?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ne 1467
Ano 464
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.