Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

  12:48aktualizováno  12:48
Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to ze stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k problematice uzavírání smluv ve veřejné dopravě. České dráhy (ČD) se snaží několik měsíců zejména kraje přesvědčit, aby smlouvy dál prodloužily. „Stávající smlouvy lze prodloužit maximálně o pět let,“ konstatoval ve středu ÚOHS.

Podle názoru antimonopolního úřadu nejde ale smlouvy prodloužit automaticky, podmínkou jsou velké investice Českých drah do vozového parku. „Platí, že k prodloužení smlouvy může dojít, pokud provozovatel veřejných služeb investuje do aktiv, jejichž doba amortizace je výjimečně dlouhá,“ uvedl ÚOHS

Stanovisko ale jasně neříká, podle čeho se hodnotí významnost takových investic a jak velký objem investic je k prodloužení potřeba. „Významnost je třeba posuzovat vzhledem k celkovému majetku nezbytnému k poskytování služeb v přepravě,“ uvádí se ve stanovisku pouze a jako příklad dává úřad investice do kolejových vozidel. 

Kompenzace od státu třináct miliard ročně

Ve hře je hodně peněz. České dráhy ročně dostávají od ministerstva dopravy a krajů celkem přes třináct miliard korun na pokrytí ztrát z provozu těchto vlaků. Až dosud jezdí ČD na většině tratí na základě smluv uzavřených na deset let v závěru roku 2009 za dob úřednické vlády. Smlouvy byly podepsány bez soutěže. 

Už teď je jasné, že kraje ani stát nestihnou většinu smluv přesoutěžit. Za dobu platnosti současné smlouvy proběhly jen dvě soutěže v Libereckém kraji a jedna v Jihočeském, ostatní kraje o tendrech jen mluví. Samostatnou kapitolou je liberalizace ve smlouvách na rychlíky: plán na otvírání trhu je na stole od roku 2010. Za tu dobu proběhla jediná soutěž, kterou ale zrušil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. Aktuálně běží soutěž na jednu z nejmenších objednávek: rychlík Plzeň-Most. 

České dráhy už objíždějí kraje a snaží se je přesvědčit k prodlužování smluv. Někde už smlouvy prodloužily, ale jen na část linek, kde ČD nasadily nová vozidla. „O možnosti prodloužit desetileté smlouvy České dráhy s kraji zatím jen diskutují. Je nutné, aby pokračování spolupráce bylo oboustranně výhodné a přinášelo zákazníkům vyšší standard veřejné dopravy. Pokud by k takové dohodě došlo, byla by zcela jistě v souladu s evropskou i českou legislativou,“ řekl mluvčí Radek Joklík.

Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory. „Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ řekl před časem Jan Paroubek ze společnosti National Express.

Soutěže už před časem podpořil šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. „Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ uvedl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.