Stát každému kraji přispěje přesně 30,4692 procenta z celkového účtu. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kraje mají dostat 45 miliard na provoz vlaků, dopravce soutěžit nemusí

  • 89
Tři roky před koncem desetiletých smluv s kraji se České dráhy o další krok přiblížily tomu, aby uhájily pokračování většiny z nich na dalších patnáct let. Kraje mají získat jistotu peněz na regionální vlaky, smlouvy s Českými drahami mohou uzavřít bez soutěže – navzdory kritice soukromníků.

Do vlády doputoval materiál, který je pokračováním stávajícího memoranda o rozdělení peněz na veřejnou dopravu a který může zásadně ovlivnit podobu cestování regionálními vlaky na další roky. Jeho projednávání v pondělí vláda odložila na další schůzi, už teď však budí silnou kritiku u soukromých dopravců i opozice.

Stát ustoupí Jančurovi, nebude platit ČD za vlaky z Prahy do Brna

Krajům má zajistit celkem 45 miliard od státu na provoz vlaků, tedy necelou třetinu všech potřebných peněz. Ministerstvo dopravy, které peníze posílá, ale nijak nepodmínilo využití těchto peněz průhlednými soutěžemi na dopravce. V praxi to znamená, že České dráhy mohou získat jistotu zakázek na dalších 15 let. Kraje se totiž k soutěžím až na pár výjimek nemají.

„Základním předpokladem takové smlouvy by mělo být vyhlášení otevřených výběrových řízení na jednotlivé provozovatele železničních linek. Svým návrhem však vláda zachovává současný stav, aniž mají soukromí železniční dopravci možnost o dané linky soutěžit,“ říká exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Soukromí dopravci protestují marně

Proti současnému plánu se staví i soukromí dopravci, kteří poslali své negativní stanovisko přes Hospodářskou komoru ČR. Ministerstvo dopravy však jejich připomínky neakceptovalo.

„S uvedeným návrhem řešení nesouhlasíme, neboť znamená nulové inovace, horší služby pro cestující na dalších 15 let, vyšší nároky na krajské rozpočty i státní rozpočet, dlouhodobou finanční zátěž, nulové požadavky na transparentnost. Místo snahy optimalizovat vztah mezi objemem vložených finančních prostředků a kvalitou služeb cestujícím se má odsunout řešení za rok 2034 a mezitím uzavřít regionální železniční trh,“ uvedla Hospodářská komora ČR.

Až na několik výjimek provozují regionální vlaky na tuzemských železnicích pro kraje České dráhy na základě zvykového práva. Smlouvy si nijak nevysoutěžily.

Rychlé vlaky do Bavorska. Slibů a memorand přibývá, silnice dál vládne

Pár příkladů u nás i v jiných zemích přitom ukazuje, že soutěže přinášejí snížení ceny pro kraj i lepší kvalitu cestování a větší zájem lidí. Část tratí vysoutěžil Liberecký a Karlovarský kraj, pozitivně se k soutěžím staví Jihočeský kraj.

Ten loni vysoutěžil provoz pošumavských lokálek, zakázku získala společnost GW Train Regio. Jenže České dráhy zatím úspěšně podpis smlouvy napadají u antimonopolního úřadu. V minulosti přitom v jedné ze soutěží dokázaly vyhrát – po soutěži provozují část vlaků na Liberecku. Jihočeský kraj už před několika dny odeslal oznámení o chystaných zakázkách na další regionální tratě. Podobně stojí i soutěže na ministerstvu dopravy, které objednává dálkové spoje.

Bez komentáře

Pro České dráhy je udržení smluv bez soutěže klíčové pro financování – od krajů přicházejí dvě třetiny z balíku 13 miliard, které ročně daňoví poplatníci za provoz objednávaných vlaků zaplatí. Státní dopravce zatím nechce současný stav příliš komentovat, šetří i s informacemi, jak pokročil v jednáních s kraji o prodloužení smluv. Provoz na některých tratích už mají teď smluvně prodloužený do roku 2024 kvůli modernizaci vozidel.

„Nebudeme tuto záležitost vůbec komentovat,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Přímé zadání zakázek na vlaky je v Evropské unii legální, tlačí na to totiž velcí dopravci. Patnáctiletá jistota financování přináší však krajům i výhody – bude se jim lépe plánovat, kde a jak často budou vlaky jezdit, a nemělo by docházet k velkým výkyvům v počtu vlaků podle toho, kolik je zrovna peněz.

Kromě jistého přísunu peněz se stát v materiálu zavazuje i ke každoročnímu navýšení plateb o inflaci. V minulosti se totiž stávalo, že objem peněz od státu krajům na vlaky výrazně kolísal. Některé kraje na změně prodělají, budou v procentuálním vyjádření dostávat méně peněz než dosud.

Stát ustoupil oproti původnímu návrhu jen částečně – podle návrhu měl posílat peníze jen na tratě, kde jezdí alespoň šest párů vlaků denně, nově budou stačit čtyři.

Odkud se nově řídí vlaky? Podívejte se: