Příkladem mohou být výlukové autobusy mezi Libercem a Starou Pakou. České dráhy počítaly s tím, že za ně zaplatí 40 milionů korun, nakonec i přes zlevnění nafty zaplatí 52 milionů korun. Do soutěže se přihlásil jediný zájemce, společnost Busline.
To odpovídá i vývoji s odhadovanými náklady na zajištění autobusů: ještě na začátku roku dopravce počítal s 315 miliony korun. „Aktualizovaný předpoklad je 450 milionů korun,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík. Pro České dráhy je navíc problém i fakt, že náhradní autobusy mohou lidi od cestování s nimi odradit. I přesto letos stále mírně počty cestujících ve vlacích rostou.
Online reportáž |
České dráhy nechtějí uvést, kolik platí za každý kilometr objednaných autobusu, aby dál nepřispívaly ke šroubování cen. „Jednotkové ceny jsou rozdílné podle lokalit, ale nárůst je ve všech krajích. Pohybuje se v rozmezí navýšení o 20 - 180 procent,“ dodal Joklík. Podle něj cenové spirále mimo převisu poptávky nad nabídkou pomáhá i absence maximální míry zisku, která je jinak ve veřejné dopravě vedené v závazku veřejné služby legislativně omezena.
Stává se přitom, že i přes vidinu dobrého byznysu autobusoví dopravci nepodají nabídku a soutěž se musí opakovat. „Začíná se citelně projevovat nedostatek řidičů s potřebným oprávněním,“ míní Joklík. Podle něj je navíc problém, že vysoká potřeba výlukových autobusů komplikuje ještě nasazení a zajištění autobusů pro mimořádné situace, například při uzavření trati kvůli nehodě.