Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TŘI DNY VE VLAKU: Nejlepší byznys na železnici mají letos autobusy

  19:00aktualizováno  19:00
Rekordní objem výluk komplikuje situaci Českým drahám, přináší však zajímavé zisky hlavně autobusovým dopravcům. Poptávka po náhradních autobusech je letos tak vysoká, že České dráhy musí často platit za autobusy podstatně více, než čekaly.

Na trati Liberec - Stará Paka probíhá velká výluka; dál musím pokračovat nahradnim autobusem. | foto: iDNES.cz

Příkladem mohou být výlukové autobusy mezi Libercem a Starou Pakou. České dráhy počítaly s tím, že za ně zaplatí 40 milionů korun, nakonec i přes zlevnění nafty zaplatí 52 milionů korun. Do soutěže se přihlásil jediný zájemce, společnost Busline.

To odpovídá i vývoji s odhadovanými náklady na zajištění autobusů: ještě na začátku roku dopravce počítal s 315 miliony korun. „Aktualizovaný předpoklad je 450 milionů korun,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík. Pro České dráhy je navíc problém i fakt, že náhradní autobusy mohou lidi od cestování s nimi odradit. I přesto letos stále mírně počty cestujících ve vlacích rostou.

České dráhy nechtějí uvést, kolik platí za každý kilometr objednaných autobusu, aby dál nepřispívaly ke šroubování cen. „Jednotkové ceny jsou rozdílné podle lokalit, ale nárůst je ve všech krajích. Pohybuje se v rozmezí navýšení o 20 - 180 procent,“ dodal Joklík. Podle něj cenové spirále mimo převisu poptávky nad nabídkou pomáhá i absence maximální míry zisku, která je jinak ve veřejné dopravě vedené v závazku veřejné služby legislativně omezena.

Stává se přitom, že i přes vidinu dobrého byznysu autobusoví dopravci nepodají nabídku a soutěž se musí opakovat. „Začíná se citelně projevovat nedostatek řidičů s potřebným oprávněním,“ míní Joklík. Podle něj je navíc problém, že vysoká potřeba výlukových autobusů komplikuje ještě nasazení a zajištění autobusů pro mimořádné situace, například při uzavření trati kvůli nehodě.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.