Jejich vedení počítalo, že by úprava cen jízdného mohla ročně přinést do bezedné pokladny drah asi 650 milionů korun navíc. Měsíčně tedy zhruba pětapadesát milionů.
Zdražení železnice zdůvodňuje především zvýšenými náklady na elektrickou energii a pohonné hmoty. České dráhy, které loni přepravily 188 milionů lidí, počítají s tím, že se jim podaří díky zdražení snížit i celkovou ztrátu.
S menší ztrátou počítají už za loňský rok. Původně měla být až pět miliard korun, podle posledních odhadů to bude asi 3,4 miliardy. Dokázaly to díky tomu, že stát za osobní dopravu doplatí drahám místo původně slíbených necelých dvou miliard 4,6 miliardy korun. Příjmy z jízdného totiž podle vedení drah pokrývají jen třetinu skutečných nákladů.
Kolik celkem přinese letošní zdražení jízdného, si zatím zástupci drah netroufnou odhadnout, ale podle lednových údajů se s ním cestující vyrovnali nad očekávaní dobře. Železnice si přitom spočítala, že kdyby zavedla obyčejné jízdné už od října loňského roku, jak původně plánovala, snížila by vykazovanou ztrátu z osobní dopravy o 200 milionů korun.
Podle exministra dopravy Petra Moose je stálé zdražování problém. "Chybí tu regulátor, který by dokázal posoudit opodstatněnost zdražování železničního monopolu," míní Moos. V tuzemsku jsou totiž místa, kam se jinak než vlakem člověk nedostane.
Velké množství cestujících se vyhnulo placení obyčejného jízdného tím, že se před koncem roku vybavilo kartou Z, která tehdy stála sto korun. Takových stálých zákazníků získaly České dráhy za poplatek na půl milionu. Jen ti do železniční pokladny v prosinci přidali padesát milionů.
Od 1. ledna stojí pořízení zákaznické karty dvojnásobek. Celkově vlastní různé průkazy na slevy, včetně mládeže a důchodců, asi osm set tisíc lidí. Po několika zdraženích se dráhy snaží nabídnout řadu slev, které mají dopad zdražování jízdného zmírňovat. V přehršli nabídek - zpátečních slev, ČD Tipů, skupinových jízdenek, tak může dojít k paradoxním situacím.
Příklad? Pokud pojedou dva dospělí lidé do místa vzdáleného devadesát kilometrů, zaplatí za obyčejné jízdné 220 korun. Pokud by zvolili skupinovou slevu a přikoupili ještě čtyři dětské lístky (ač s nimi žádné děti nejedou), vyšla by je cesta o pár korun levněji.