České dráhy nakupují: některé vlaky bez tendru, jiné zase dráž

  3:33
České dráhy mají výrazně více peněz na investice než v předchozích letech. Většinu vlaků však stále nakupují od Škody Transportation. Motorové soupravy Regionova dokonce meziročně podražily o 15 procent. Kritikům navíc vadí, že část zakázek zadává firma přímo, bez vypsání soutěže.

Žluto-zelený vláček Regionova dobře ilustruje vztahy mezi Českými drahami a Škodou Transportation. | foto: České dráhy

Rozdíl mezi modernizovaným žluto-zeleným motoráčkem Regionova vyrobeným v roce 2008 a jeho o rok mladším bratrem okem nepoznáte. Vlaky dodávané firmou Pars Nova, která patří pod Škodu Transportation, se přesto výrazně liší: svou cenou.

Ještě v srpnu roku 2008 stála dvouvozová souprava Regionova České dráhy 25,8 milionu korun, o rok později už 29,7 milionu. Případ vlaků Regionova dobře ukazuje vztahy mezi drahami a Škodou Transportation. Dopravce, který se chlubí transparentností, nemá problém zadat miliardové zakázky bez soutěží firmě, jejíž skuteční vlastníci jsou v utajení.

Dráhy mají pro vyšší ceny regionov vysvětlení. Jde o zakázku z nové soutěže a jinak vybavené vozy. "ČD u druhého výběrového řízení požadovaly některá technická vylepšení, například jiné vedení dvojkolí, mazání okolků či elektrické spínání kompresorů," vypočítává mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

S tím však nesouhlasí železničář Jindřich Berounský, který současné vedení dlouhodobě kritizuje a dostal nedávno výpověď. "Elektrické spínání představuje jedno relé za dvě stovky, mazání okolků je pro poslední kontrakt naopak o 35 až 40 tisíc korun levnější," oponuje Berounský.

O zdražení se zajímá ministerstvo

Lepší výbavou vysvětluje zdražení regionov i jejich výrobce. "Zvýšení ceny odpovídá inovacím, díky nímž jsou vozy třeba méně hlučné nebo lépe topí," uvedl mediální zástupce Škody Transportation Miroslav Novák.

O zdražení se začalo zajímat i ministerstvo dopravy, jehož zástupci v dozorčí radě drah si chtějí vyžádat dokumentaci tendru.

Dopravce přitom nemá problém ani se zadáním zakázky úplně bez soutěže. Třeba v závěru loňského roku si objednaly dráhy během dvou měsíců od firem patřících pod Škodu Transportation bez soutěže vlaky za čtyři miliardy korun. Dráhy přímé zadání obhajují tím, že by se do soutěže jiní zájemci nepřihlásili.

Z celkových 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 šly do nových vozidel, modernizací či pravidelných oprav, směřovalo ke Škodě či jejím dcerám 11,3 miliardy. Většina z nich právě do regionov a elektrických souprav CityElefant, které jezdí zejména v okolí Prahy, méně pak na Ostravsku.

Firma by přitom mohla ušetřit. Jeden CityElefant stojí dráhy 230 milionů korun. Když se tato částka vydělí počtem míst (310), tak vyjde, že náklady na jednu sedačku činí 742 tisíc korun. Třeba u čtyřvozových vlaků od Siemensu, které nakoupily švýcarské dráhy SBB, činí náklady na sedačku 516 tisíc korun, což je ve srovnání se CityElefanty o 30 procent méně.

"Chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě"

Podobně nevýhodný je v tomto srovnání také nákup lokomotiv řady 380. Například slovinské železnice si v roce 2004 objednaly obdobné lokomotivy Taurus v přepočtu za 100 milionů korun za jednu. České stroje vycházejí na 133 milionů korun.

Ani vypsání soutěže však nemusí znamenat, že se na dráhy přiřítí konkurence. Jako příklad může posloužit tendr na pronájem nádražních prostor z konce loňského roku, jehož podmínkám nápadně vyhovovala trojice společností patřících skupině Penta: obchody Žabka, sázkové kanceláře Fortuna a lékárny Dr. Max.

Výběrové řízení na pronájem prostor bylo vypsáno před vánočními svátky a na podání nabídek bylo jen 14 dnů. Šéf nemovitostí Českých drah Milan Matzenauer krátkou lhůtu na soutěž obhajuje tím, že firma měla řadu nádraží v opravě a chtěla je co nejdříve pronajmout.

Sám tvrdí, že je rád, že prostory získaly právě firmy Penty. Smlouvu prý mohl podepsat i bez soutěže. "Mám na to pravomoci, ale chtěl jsem předejít řečem, že nadržujeme Pentě. Hodně kolem toho naběhali, proto jsem rád, že to takto dopadlo," říká Matzenauer.

Firmám, které mají s dráhami na pronájmy dvacetileté smlouvy, se nelíbí, že je obešly a prostory jim nenabídly. "Naše žádosti včetně dispozičních studií leží na dráhách několik let," tvrdí šéf firmy JPServis provozující prodejny Pont Marek Cagášek.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...