České dráhy našly pod kolejemi miliardy. Zbyly tam i po prodeji nádraží

  1:16
Na české železnici začala příprava další velké transakce, která by měla pomoci vylepšit hospodaření Českých drah. Prodej pozemků pod kolejemi Správy železniční dopravní cesty na nádražích. I když měl být nedávno potvrzený převod nádraží z Českých drah na SŽDC posledním takovým obchodem mezi státními podniky, připravuje se už další.
 Nádraží patří sice SŽDC, ale první nástupiště jsou nadále ve vlastnictví Českých drah.

Nádraží patří sice SŽDC, ale první nástupiště jsou nadále ve vlastnictví Českých drah. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na koleje se totiž v dřívějších transakcích mezi oběma státními organizacemi zapomnělo a převádět se budou zvlášť.

Plán na pozemkovou transakci už dostává reálné obrysy. Správce kolejí vybral geodety, kteří zhruba za 30 milionů korun dělají zaměřování pozemků.
K prodeji totiž může dojít až po geometrickém oddělení příslušných částí pozemků. „Vlastní transakce bude v řádu miliard, ale konečnou cenu stanoví znalec,“ prohlašuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Ve hře je kromě prodeje varianta pronájmu pozemků. Pro České dráhy, které tíží vysoká zadluženost, může jít o další vítaný zdroj peněz na splácení dluhů. I proto jsou finanční očekávání dopravce často až nereálná.

Křišťálová Lupa 2016

„Proč máme šetřit pouze milion po milionu, když tady máme možnost získat miliardu ročně? SŽDC užívá něco (pozemky pod kolejemi, pozn. red.), za co neplatí,“ citoval například zpravodaj železničních odborů Obzor člena představenstva Českých drah Františka Bureše.

Prodali „živou i mrtvou“ cestu

Transakce je důsledkem špatně rozdělené železnice v roce 2002 mezi České dráhy a SŽDC. Původně měl vzniknout dopravce a správce infrastruktury, ale v majetku ČD zůstala nadále řada nemovitostí.

Správa železniční dopravní cesty vylepšovala hospodaření Českých drah už v minulosti. Největší rozruch vzbudil převod takzvané mrtvé dopravní cesty, tedy část kolejí, budov a pozemků, za něž dopravce dostal celkem 12 miliard korun.
V účetnictví SŽDC byl posléze majetek koupený za 12 miliard zanesen v hodnotě 3,2 miliardy. Stejným způsobem později České dráhy prodaly SŽDC „živou“ dopravní cestu, tedy především výpravčí.

Kvůli tomu, že se nepřevedly s nádražími všechny pozemky, zůstává paradoxní stav. Nádraží patří sice SŽDC, ale první nástupiště jsou nadále ve vlastnictví Českých drah, protože neležela na pozemcích budov nádraží.
Na jaře šéf ČD Pavel Krtek odhadl cenu prvních nástupišť na 1,5 miliardy korun.

České dráhy zatím nechtějí plán na převod příliš komentovat. „Čekalo se na převod nádraží, teď je vše na začátku,“ říká mluvčí ČD Radek Joklík. Není tak jasná ani cena, ani to, kde SŽDC na transakci vezme peníze.

Dá se přitom očekávat výrazný odpor soukromých dopravců, kteří v transakci budou spatřovat nedovolenou veřejnou podporu. Podobně tomu bylo ostatně u převodu nádraží.

„České dráhy by tak od státu dostávaly peníze za to, že stát využívá pozemky, které jim předtím bezplatně přenechal. Jednalo by se o účelové zalepování ztráty z osobní dopravy, které by pro nás bylo poškozující. Zvážíme následné právní kroky,“ říká například šéf Leo Express Peter Köhler. Podle něj by stačilo pozemky bezplatně převést.

Už za nádraží dostaly České dráhy méně, než původně plánovaly, a to 3,3 miliardy korun. Původní odhady přitom počítaly s dvojnásobkem až trojnásobkem.

Velké zadlužení ČD vzniklo především kvůli vysokým investicím do modernizace vozového parku. Celkem skupina dluží přes 35 miliard korun, jen na úrocích ročně platí přes miliardu.

Náklady na úroky se firmě podařilo snížit, díky nižším sazbám na trhu vydal dopravce nové dluhopisy. Levné peníze přitom mění i strategii: některé stroje si České dráhy či dceřiné ČD Cargo koupí raději za „své“ z úvěrů než formou leasingu či pronájmu. Jde například o nové lokomotivy Vectron pro ČD Cargo nebo posunovací lokomotivy.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...