Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Německa dál s přepřahem. DB se bojí, že jim Zátopek poničí mosty

  11:35aktualizováno  11:35
České dráhy budou muset dál u vlaků z Prahy do Berlína a Hamburku ztrácet čas v Drážďanech přepřaháním lokomotivy. Lokomotiva Škody Transportation, která na trase měla jezdit, sice získala povolení pro provoz v Německu, ale jen samotná. S vagony jezdit nemůže.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Lokomotiva řady 380, přezdívaná Emil Zátopek, která se pro České dráhy stala nejdražší lokomotivou na světě kvůli prohrané arbitráži, tak bude jezdit pro státního dopravce na jiných trasách, než kam ji původně manažeři ČD chtěli posílat.

Jde znovu o složitý právní problém: Škoda Transportation získala potřebné povolení pro provoz v Německu a tím je pro ni vše vyřešené. Jenže povolení se týká samotné lokomotivy, nikoliv už jízdy se soupravou.

„Zmíněné rozhodnutí však obsahuje celou řadu omezení a podmínek provozu lokomotivy a tak bylo ze strany ČD reklamováno coby vadné,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Fotogalerie

Majitel infrastruktury, společnost DB-Netz, ji nechce na trať pustit s vagony. Jde o složitý technický problém, podle německého drážního úřadu EBA nesplňují stroje požadavky norem na maximální limity kvazistatické vodící síly. „To znamená, že lokomotivy mohou způsobovat nadměrné zatěžování kolejového svršku. Pro laika zjednodušeně řečeno: při jízdě lokomotivy může docházet k nadměrnému opotřebování či poškozování infrastruktury, kupříkladu některých mostů,“ dodal Štáhlavský.

Jen s omezenou rychlostí

Spolkový drážní úřad proto ve zmíněném rozhodnutí stanovil omezení spočívající v tom, že k provozu lokomotivy přezdívané Emil Zátopek je nutná zvláštní dohoda se správcem infrastruktury (DB-Netz) na podmínkách provozu lokomotiv. „Škoda Transportation takovou dohodu odmítla zajistit, a to přestože tento problém v Německu je důsledkem toho, že jí dodané lokomotivy porušují německé technické normy,“ dodal Štáhlavský.

České dráhy proto zatím jednaly se správcem železnice v Německu samy. Výsledkem je zatím dohoda, podle které mohou jezdit lokomotivy maximálně rychlostí 160 kilometrů v hodině.

„Taková situace však neodpovídá původní kupní smlouvě a požadavku ČD na dodávku vysokorychlostních lokomotiv. Navíc je taková omezená rychlost nedostatečná pro provoz linky Praha - Berlín – Hamburg, neboť spoje na této lince jezdí rychlostí až 200 km/h,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj jednání dál probíhají.

Škoda Transportation v dotazu na problém se schválením poslala své stanovisko z dubna letošního roku, kdy oznámila schválení lokomotivy na 200 kilometrů v hodině v Německu.

Se Zátopkem třeba do Vídně

Lokomotivy 380 tak budou od nového jízdního řádu jezdit na trasách Praha - Linz, Bohumín - Vídeň, Praha - Bohumín. Klíčové bude nasazení na trasu Praha - Budapešť.

Jinou vhodnou lokomotivu, která by mohla jet celý úsek, zatím České dráhy nemají. Státní dopravce chtěl nedostatek vícesystémových lokomotiv vyřešit pronájmem deseti strojů na deset let, jenže veřejnou zakázku musel zrušit.

„Na základě dodatečně vznášených dotazů bude nutné upřesnit vybrané technické parametry, ale také dospecifikovat povinnost instalace ETCS na lokomotivy včetně schválení vozidel pro příslušnou národní dopravní infrastrukturu v zahraničí,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Během několika týdnů chtějí České dráhy vypsat soutěž znovu, příští rok má být přepřah lokomotiv v Drážďanech ukončen.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.