Celkem 273 miliónů Kč by měly dráhy získat přesunem prostředků v rozpočtové kapitole MDS a 140 miliónů korun převodem účelově vázaných financí na opravy železničních přejezdů.
Mladá fronta DNES, 20.4. 1999
Předluženým Českým dráhám se nepodařilo sehnat krátkodobý úvěr, pomocí kterého chtěly uhradit nejnutnější závazky. Na půjčku ve výši 1,1 miliardy korun vypsaly výběrové řízení. "Žádná banka se nepřihlásila," uvedla včera mluvčí Českých drah Zdenka Celá. Tato informace zaskočila šéfa správní rady železnice Jaroslava Vránu. "To je podivná informace. Docela mě vyděsilo, co mi říkáte," reagoval Vrána na telefonický dotaz, jak nyní vyřeší dráhy zoufalý nedostatek financí.
Tato situace přitom stahuje ke dnu i další firmy, které jsou na dráhy napojeny. "Je to začarovaný kruh. Nemůžeme se přihlásit do výběrového řízení a získat zakázku, protože nemáme zaplacené závazky ke státu," uvedl ředitel ŽOS Česká Třebová Petr Kašík s tím, že podnik dluží na zdravotním a sociálním pojištění 24 milionů korun. Devadesát procent obratu podniku tvoří zakázky pro České dráhy - a ty nyní vyloučily opravárenský podnik z účasti na výběrovém řízení, přestože jsou podle Kašíka viníkem vzniklých dluhů. Firmu ŽOS z těchto důvodů již opustilo sto pracovníků, další dvě stovky o místo přijdou.
"Platíme, co můžeme. Jsou i jiné možnosti, které se dají využít," odpověděl náměstek obchodního šéfa drah Jaroslav Svoboda, aniž však byl schopen uvést, jaká řešení má železnice v záloze pro vzniklou situaci. Mluvčí Celá k tomu pouze uvedla: "V současné době České dráhy zpracovávají opatření k platbám v průběhu prvního pololetí."
Podle Vrány se překlenovacím úvěrem má zabývat nejbližší správní rada, která zasedá poslední dubnový den. Ani on však netuší, jak situaci železnice vyřeší. "Zeptejte se jinde. Já České dráhy neřídím," uzavřel Vrána, který je i náměstkem ministra dopravy a spojů. Mluvčí tohoto úřadu Jana Nagyová potvrdila, že nedávná snaha ministra pomoci drahám uhradit závazky vůči menším firmám padla. Již dříve totiž odborníci upozornili, že by šlo o nezákonné zvýhodňování jedné skupiny věřitelů.
Na konci února dlužila železnice svým obchodním partnerům 3,196 miliardy korun, z toho 61,4 procenta jejich závazků překročilo dohodnutou lhůtu splatnosti.