Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři společnosti. Vypravují linky Pendolino (CD), Regiojet (Student Agency) a Leo Express. | foto: Petr Topič, MAFRA

České dráhy odbyly poslance. Chtěl znát náklady na trati Praha - Ostrava

  • 96
Obchodní tajemství. S tímto vysvětlením narazil Zbyněk Stanjura, poslanec za ODS a bývalý ministr dopravy, když žádal České dráhy o údaje k trati Praha - Ostrava. Stanjura vyslovil podezření, že České dráhy přispívají na linku, na níž soutěží se soukromníky, z peněz ze státem dotovaných linek.

České dráhy poslance odmítly s odvoláním na obchodní tajemství. Vyplývá to z odpovědi ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na interpelaci Zbyňka Stanjury (ODS), která se týká otevírání trhu osobní železniční dopravy.

Stanjura nebyl s ministrovou odpovědí spokojen a o věci se bude debatovat na sněmovním plénu.

O dotování vlaků Českými drahami na konkurenční lince se spekuluje už delší dobu. Soukromí dopravci RegioJet a Leo Express se státními drahami vedou v této souvislosti ostré spory. Tvrdí, že ČD začaly po jejich příchodu na hlavní železniční trať jezdit za podnákladové ceny. Leo Express kvůli tomu v dubnu zažaloval České dráhy o 419 milionů korun, ke stejnému kroku se chystá i Jančurův RegioJet (více o žalobě Leo Express na České dráhy).

Bývalý ministr dopravy Stanjura poznamenal, že stát opakovaně vyhlašuje, že na trati Praha - Ostrava nekryje ztrátu z veřejných rozpočtů. „U soukromých dopravců to jistě platí, u Českých drah existuje riziko křížového financování,“ napsal v interpelaci. Podezření by bylo podle něho možné vyloučit jen tím, že se zveřejní náklady a výnosy Českých drah na jednotlivých linkách. Stanjura chtěl údaje u 12 tratí.

Ministerstvo dopravy požadovaná data nemá, vyplynulo z Ťokovy odpovědi. Některé údaje představují podle něho služby provozované na komerční riziko dopravce, u objednávaných vlaků má úřad prý jen data nutná zejména k výpočtu kompenzací. „Žádost proto ministerstvo dopravy postoupilo dopravci, který však sdělil, že předmětná data pokládá za své obchodní tajemství a s odvoláním na to není připraven informace poskytnout,“ uvedl Ťok.

České dráhy v minulosti upozornily, že na trase Praha - Ostrava nejezdí za podnákladové ceny a linku nedotují. Majitel holingu Student Agency Radim Jančura, jemuž patří i RegioJet, říká, že je to ekonomický nesmysl.

„Na další podobné trase, s podobným počtem cestujících - navíc s vyššími cenami jízdného Praha - Vsetín - Žilina, jsou stejné vlaky podle ČD ztrátové a musí na jejich provoz pobírat dotace v řádech stovek milionů Kč na dofinancování takzvané prokazatelné ztráty... Není možné, aby ekonomika na dvou podobných relacích byla odlišná o stovky milionů Kč. Navíc při zvážení cenové války a podnákladové úrovně cen na trase Praha - Ostrava,“ namítá.

Liberalizace je pomalá, rýpl si Stanjura

Stanjura připomněl taky někdejší harmonogram, podle kterého měla ze soutěže vzejít už pro jízdní řád na roky 2015/2016 obsluha pěti rychlíkových tratí. Postěžoval si na to, že další ministři termíny jen odsouvali. Ťok odpověděl, že liberalizace trhu formou nabídkových řízení je dlouhodobým záměrem ministerstva. Podotkl, že proces nabídkového řízení trvá dva až čtyři roky.

Otevírání trhu by se mělo podle Ťoka sladit s unijními dotacemi na pořízení vlaků. Jde podle něho celkem o devět miliard korun, které by měly být přiděleny vesměs do konce roku 2018. Předběžně jde o linky Plzeň - Most, Liberec - Pardubice a Liberec - Ústí nad Labem, Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem a Děčín a Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc, uvedl ministr.

Na linku Brno - Břeclav - Olomouc ministerstvo uzavře smlouvu ještě letos přímým zadáním, protože chce využít asi miliardovou unijní dotaci, která musí být proplacena do konce roku. Na linku Plzeň - Most už byla soutěž vypsaná, další nabídková řízení by se mohla začít v následujících dvou letech.

,