Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy po čtyřech letech opraví poničený vlak. Zaplatí 105 milionů

  13:20aktualizováno  13:20
České dráhy vrátí na koleje jednotku CityElefant, kterou musely v roce 2011 kvůli velkému poškození způsobeném srážkou s posunovací lokomotivou odstavit. Na opravu pak čeká také další vlak poničený při letošní červencové nehodě na Masarykově nádraží, kdy vjel až na nástupiště.

Kolize osobního vlaku a posunovací lokomotivy v Libni (23.8. 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Zakázku na opravu jednotky získal výrobce vlaků CityElefant, ostravská společnost Škoda Vagónka. České dráhy za opravu zaplatí 105 milionů korun, což je o pět milionů korun více, než původně čekaly. Oprava vyjde zhruba o polovinu levněji, než kolik by stálo pořízení nového vlaku.

„Jedná se o poměrně vysoké částky, je proto potřeba dobře zvážit efektivitu opravy a samozřejmě zajistit potřebné prostředky,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík, proč oprava začne více než čtyři roky po samotné nehodě.

K nehodě došlo v srpnu roku 2011 v železniční stanici v pražské Libni, kdy se příměstská jednotka srazila s lokomotivou ČD Cargo. Při nehodě se zranilo několik cestujících a strojvedoucí ČD Cargo (čtěte zde). Prvotní škodu na místě tehdy Drážní inspekce odhadla na 13 milionů korun.

Podobným procesem opravy by měl projít také poničený vlak z letošní nehody na Masarykově nádraží, kdy jednotka vjela až na nástupiště (čtěte zde).

Dráhy platí opravy ze svého

České dráhy nemají na své vozy obdobu „havarijního“ pojištění pro podobné nehody, proto si musí platit opravu ze svého. Podle Joklíka jsou důvodem vysoké náklady, které by se jen za nová vozidla vyšplhaly na desítky milionů korun.

„Škody, které nám na vozidlech způsobí nejčastěji motoristé, jsou plně kryty z jejich povinného ručení. Případy, kdy pojištění viníka nepokrývá škodu nám způsobenou, jsou výjimečné a zdaleka nedosahují výše pojistného v případě sjednání plošného pojištění vozidel,“ dodal Joklík. Podle něj se rozhodly jít České dráhy cestou takzvaného samopojištění, tedy krytí rizika z vlastních zdrojů s cílem minimalizovat náklady na pojistném.

České dráhy si koupily postupně celkem 83 jednotek CityElefant, nasazují je hlavně na příměstské vlaky. Poslední zařadily do provozu v roce 2013.

Osobní vlak s posunovací lokomotivou se srazil v srpnu 2011:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.