Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hezčí záchody, víc místa v kupé. Dráhy vyřadily další ostudné vlaky

  11:00aktualizováno  11:00
České dráhy stahují z dálkových vlaků další nejstarší vozy bez klimatizace či s toaletami ústícími ještě na koleje. Cestující si změny všimnou od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád. Dráhy tvrdí, že nemodernizují jen „ostře sledované linky“, kde soupeří s konkurencí.

České dráhy do rychlíků z Prahy do Luhačovic a do Českých Budějovic zařadí moderní vozy Bdpee. Jsou v nich zásuvky, rozkládací stolky, stojany na kola, od 1. poloviny roku 2017 se počítá i s wi-fi. | foto: České dráhy

Pokračuje tak velká obměna vozového parku Českých drah, která je kombinací nákupu nových jednotek a modernizací starších vozů. Moderní soupravy budou již na 15 dálkových linkách, obslouží tak více než polovinu dálkových spojů.

V jízdním řádu budou lépe poznat: namísto klasického označení R jako rychlík budou vedeny jako rychlíky vyšší kvality Rx. Meziročně počet vlaků vyšší kvality naroste o více než čtvrtinu na 249 vlaků denně.

Největší skok v kvalitě čeká od prosince cestujících na rychlících mezi Prahou a Luhačovicemi, kde se objeví místo dosavadních souprav s nejstaršími vozy řady B modernizované vozy. Budou mít klimatizaci, zásuvky či vakuové toalety. Cestující se v kupé nebudou také mačkat po osmi, ale bude v nich pouze šest sedaček.

Velký skok zažijí i cestují mezi Prahou a jižními Čechami. Provoz modernizovaných souprav se rozšíří na nové expresní spoje Praha - Linec.

Fotogalerie

„V soupravách na obou linkách budou zařazeny nejnověji modernizované vozy Bdpee, které využíváme i ve vlacích EuroCity do Brna a Budapešti. Cestující v nich najdou zcela nový interiér, polstrované sedačky, větší stoly s výklopnými křídly, na kterých je možné pracovat, a moderní audiovizuální informační systém. Vozy jsou klimatizované a nachází se v nich i místo pro uložení jízdních kol. Do těchto spojů zařadíme také modernizované oddílové vozy 1. a 2. třídy,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu.

České dráhy mají ve flotile už přes 600 moderních osobních vozů a vozy ucelených jednotek, jako jsou InterPantery, pendolina nebo railjety pro dálkovou dopravu. Dráhy mají připravené plány na modernizaci souprav také pro zbývající rychlíkové linky. Odmítají tvrzení, že je nasazují jen tam, kde mají konkurenci.

„Moderní komfortní vozy s polstrovanými sedačkami, elektrickými zásuvkami nebo s klimatizací dnes nasazujeme nejen na ostře sledované linky z Prahy do Ostravy nebo do Brna. Nejméně dvě třetiny vozů v kmenové části soupravy, ale většinou celé soupravy, jsou již vyměněny za moderní vagóny u 300 dálkových spojů, tedy u poloviny všech dálkových vlaků. K tomu je potřeba připočíst i desítky dalších motorových rychlíků, ve kterých jezdí modernizované motorové nebo přípojné vozy,“ dodal Štěpán.

I přes zlepšení ale stále bude spousta tratí, kde budou jezdit téměř výhradně staré soupravy. Jsou to například rychlíky Praha - Děčín nebo Praha - Cheb přes Ústí nad Labem nebo spoje z Brna do Prahy přes Havlíčkův Brod. Žádnou změnu k lepšímu nezažijí ani cestující na trase Brno - Olomouc - Jeseník.

Kde budou od nového jízdního řádu jezdit moderní vlaky

(nejméně 2/3 základní soupravy sestavené z moderních vozů)

  • SC Pendolino Františkovy Lázně/Cheb - Plzeň - Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Slovensko
  • railjet Praha - Pardubice - Brno - Břeclav - Rakousko
  • EuroCity Praha - Pardubice - Brno - Břeclav - Slovensko/Maďarsko
  • EuroCity Praha - Ústí nad Labem - Děčín - Německo
  • EC/Expres Polsko - Bohumín - Ostrava - Přerov - Břeclav - Rakousko/Slovensko/Maďarsko
  • Expres Praha - Pardubice - Olomouc - Vsetín - Slovensko
  • EC/IC/Expres Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Opava/Bohumín/ Slovensko/Polsko
  • Expres Praha - Tábor - České Budějovice - Český Krumlov/Rakousko
  • EC/Ex/Rychlík Praha - Plzeň - Cheb/Domažlice - Německo/Klatovy - Železná Ruda
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.