Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy budou dál jezdit do Liberce a Plzně. V soutěži porazily Arrivu

  14:33aktualizováno  17:23
České dráhy budou jezdit rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem další rok. Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva. Ta chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčená od Deutsche Bahn.
Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické. | foto: Michal ŽákiDNES.cz

"Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení. Bylo potřeba rozhodnout co nejdříve, proto jsme neřešili nabízenou kvalitu a další parametry," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami.

Konkrétní cenové nabídky obou společností Ministerstvo dopravy nesdělilo, ukáže je až měsíc po podpisu smlouvy. Podle informací MF DNES se však příliš nelišily, nabídka ČD však byla levnější. Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Drahám se však nepodařilo prosadit původní požadavek, aby se smlouva na rychlíky dostala do desetiletého kontraktu, smlouva tak bude podepsána jen na rok. Ministerstvo počítá s tím, že ještě letos obě tratě začne soutěžit pro provoz na nejméně deset let.

„ČD nabídly starší vozidla bez klimatizace, která nejsou nízkopodlažní, navíc nemusí rozpouštět vysoké náklady spojené se zahájením provozu během jednoho roku,“ reagoval na tendr ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dodal, že cena nabídnutá jejich firmou byla na trase Liberec – Pardubice 133 Kč na jeden vlakokilometr a na trase Plzeň – Most 118,8 Kč.

Podle něj byla roční délka kontraktu velmi nestandardní a zakázka mohla být uměle rozdělena tak, aby znevýhodnila soukromé dopravce a zvýhodnila ČD.

„Každý soukromý dopravce, který má o novou trasu zájem musí překonat vysoké počáteční náklady při rozjezdu nové linky, a ty rozpustit do ceny za vlakokilometr. Pokud se vybírá dopravce jen na jeden rok, je nový zájemce v extrémní nevýhodě, protože vždy bude mít vyšší náklady než ten, kdo linku jezdil dosud, tedy ČD,“ uvedl Adamka.

Konkurence na tratích se zatím moc nerozjíždí

Obě trati měly patřit do první skupiny tras, které Ministerstvo dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv však ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže.

Arriva se pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras (více čtěte zde).

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz (více zde). Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.