Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kleště se osvědčily. České dráhy je po osmi letech vracejí do vlaků

  11:35aktualizováno  11:35
České dráhy se po několikaměsíčním testování kleští rozhodly, že je po letech vrátí do výbavy průvodčích. Do konce příštího roku nahradí celkem 2 800 kleští nynější razítka. Nejdříve se objeví v mezistátních vlacích, nakonec v regionálních spojích.

Důvodem změny je lepší ochrana proti padělatelům. Novodobé kleště totiž jízdenku nejen proděraví, ale označí razítkem také datum a číslo vlaku. Znehodnocení jízdního dokladu je tak složitější. Návrat ke kleštím doporučuje i Sdružení evropských železnic a policií jednotlivých zemí COLPOFER. (více o testování kleští čtěte zde)

Průvodčí Českých drah, kteří kleště testovali od konce loňského roku zhruba do konce února, jejich pořízení doporučili. „České dráhy se na základě testování rozhodly průvodčí novými kleštěmi vybavit,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zavádění 2 800 kleští od německé firmy ZIFA je naplánováno postupně až do konce příštího roku. Jako první přijdou na řadu mezistátní vlaky, poté dálkové a jako poslední regionální spoje.

„Kleště přinášejí některé podstatné výhody, jednak při snadné a rychlé obsluze při odbavení cestujících, kvalitnější a trvalejší označení všech typů jízdních dokladů příslušným otiskem s datem a číslem vlaku a provádějí také perforaci (proděravění) dokladu, což znemožňuje jeho zneužití,“ dodal mluvčí. Příkladem zneužití jsou například neoprávněné návratky a falšování jízdních dokladů. ČD nicméně nemají informace, že by se objevily nějaké větší případy padělání jízdenek. Bezpečnostní důvody jsou tak spíše preventivní.

Důvodem zavádění jsou i nové technologie. Například dříve se na jízdenky nepoužíval termocitlivý papír, ze kterého se otisk současných razítek lépe stírá.

Kleště, které pouze jízdenku proděravěly, České dráhy používaly do začátku 90. let. Do roku 1997 byly v provozu kleště, které vyznačily datum a číslo vlaku bez proděravění. Po nich přišla razítka s datem a údajem o vlaku.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.