Z oblečení Tomáše Berdycha i dalších členů českého daviscupového týmu logo Českých drah zřejmě zmizí.

Z oblečení Tomáše Berdycha i dalších členů českého daviscupového týmu logo Českých drah zřejmě zmizí. | foto: Pavel Lebeda, Česká sportovní

Dráhy už nezajímá Davis Cup. Místo Berdycha je lákají akce pro amatéry

  • 172
České dráhy mění svou marketingovou strategii. Podle informací MF DNES přestane státní dopravce sponzorovat český daviscupový tým. Zaměří se na masové závody a turnaje amatérských sportovců. Jejich účastníky by totiž rády přilákaly do vlaků.

Mnohaleté soužití Českých drah a českého tenisového týmu pro Davis Cup s velkou pravděpodobností skončí. Ne ale kvůli nedávnému vypadnutí tenistů v semifinále. Vedení ČD chce na reklamě šetřit a více se zaměřit na jiné sportovní akce.

Současná smlouva vyprší v prosinci letošního roku a podle informací MF DNES České dráhy neplánují, že by ji obnovily. Dráhy oficiálně k další spolupráci s tenisovým svazem mlčí. „Rozpočet na marketing budeme sestavovat v říjnu,“ řekl pouze generální ředitel Daniel Kurucz. Plánovaný rozchod nicméně potvrdilo několik zdrojů z vedení firmy. 

Že mnohaleté partnerství směřuje ke konci, může naznačovat i Kuruczovo vyjádření, na jaké akce se chce jeho podnik v budoucnu zaměřit. „Máme v plánu podporovat spíše masové sporty s cílem dostat lidi více do vlaků. Zabýváme se hromadnou dopravou, podle toho by měl i náš marketing vypadat,“ řekl Kurucz. 

V praxi to znamená, že se ČD zaměří spíše na partnerství s velkými sportovními akcemi pro širokou veřejnost, jako jsou například závody na kole nebo v běhu na lyžích. V minulých týdnech v této oblasti například podpořily největší volejbalový turnaj amatérů v Česku Volejbalová Dřevěnice, kvůli němuž uzavřely smlouvu o partnerství s Českou unií sportu.

„Projekt je příležitostí prezentovat naše služby a motivovat veřejnost k cestování vlakem. Podporujeme desítky regionálních sportovních akcí po celé republice a jako síťový dopravce dokážeme účastníky i fanoušky dopravit téměř kamkoliv,“ vysvětlil Kurucz.

Proč má státní dopravce platit tenistům, divila se veřejnost

Dráhy nikdy nesdělily, kolik je sponzoring Davis Cupu stál. Podle informací MF DNES platily ročně milion korun jen za to, že hrají tenisté ve světové skupině, dál se výše platby odvíjela podle postupu. Už dříve firma uváděla při prodlužování smluv, že je spolupráce výhodná. Logo státního dopravce měli například tenisté na dresu, byla i kolem tenisového dvorce.

U řady lidí vzbuzovala reklama negativní reakce. Stát a kraje ročně zaplatí Drahám přes dvanáct miliard korun na provoz objednaných ztrátových vlaků a nechápou, proč by měl dopravce ještě platit tým dobře vydělávajících tenistů. Dráhy za posledních pět let seškrtaly reklamní výdaje z 250 na 150 milionů korun.

Česká sportovní, která zastupuje tenisový svaz v marketingových právech na český daviscupový tým, o plánech ČD na ukončení spolupráce nic neví. „Počítáme s tím, že během září a října budeme s  Českými drahami  jednat. Nečekáme, že by smlouva skončila, naopak věříme, že se do ní promítnou dřívější úspěchy týmu,“ dodal Tejkal.

O smlouvě však může nakonec jednat úplně jiné vedení Českých drah. Mezi současným generálním ředitelem a ministrem dopravy Antonínem Prachařem totiž stále panují napjaté vztahy, přičemž šéf resortu se po fiasku srpnového pokusu o odvolání nevzdává naděje, že se Daniela Kurucze zbaví. Ministr Prachař nechce o personálních změnách hovořit.

Do vedení Drah může zamířit lidovec Tesařík

Na program úterního jednání dozorčí rady se nicméně odvolání Kurucze asi nedostane. Ministerstvo totiž nestačilo obměnit členy dozorčí rady, kteří za ředitelem ČD stojí, a řídící výbor určující složení rady se nejspíš nestihne sejít.

Předseda výboru a Prachařův náměstek Karel Dobeš dostal v pondělí pokyn svolat členy orgánu co nejrychleji. Podle stanov se výbor může sejít za deset pracovních dní od svolání, v případě souhlasu všech členů prakticky okamžitě.

Jedním z bodů jednání je změna stanov, která počítá s rozšířením počtu členů představenstva ze čtyř na pět a navýšením nákladů na management. Prosazuje to Prachař. „Je to z důvodu zvýšení odpovědnosti dílčích členů představenstva za jednotlivé úseky,“ řekl Prachař. 

Podle informací MF DNES má na post zamířit Antonín Tesařík z KDU-ČSL, který je aktuálně v dozorčí radě Českých drah a současně radním v Jihomoravském kraji. „Jednáme o tom,“ řekl Tesařík. Možností je i výměna dalších členů vedení Drah: mluví se například o příchodu šéfa ČD Cargo Oldřicha Mazánka.