Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z koženky do 21. století. Miliardová modernizace vozů pro ČD je hotová

  11:15aktualizováno  11:15
České dráhy převzaly poslední z celkem dvaašedesáti osobních vozů, které prošly zásadní modernizací. Cestující s nimi mohou jezdit už rok na dálkových spojích. Jde o jednu z největších modernizačních zakázek v historii přepravní firmy.

Každý vůz, jehož označení začíná písmenem B, je vozem druhé třídy. | foto: České dráhy

Původně koženkové vozy Bp přestavěla na modernější společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation. České dráhy (ČD) za modernizaci dvaašedesáti vozů zaplatily 1,089 miliardy korun, přestavba začala před dvěma lety.

Většina vozů je již v pravidelném provozu, na koleje se definitivně vrátí od nového jízdního řádu v prosinci - například na nových expresních spojích z Prahy do Českých Budějovic. Modernizované vagony budou také součástí rychlíkových souprav na trase z Prahy do Luhačovic. Nyní jsou jednou z největších ostud ČD, protože tam jezdí nejstarší vozy řady B.

Fotogalerie

ČD modernizací získaly vozy, které mohou plně využít maximální rychlost české železnice 160 km/h. Původní vagóny řady Bp měly maximální rychlost o 40 km/h nižší.

Z původních vagonů zůstala prakticky jen konstrukce, vše ostatní je nové. Interiér je klimatizovaný, nové jsou například sedačky či sklopné stoly, na kterých lze pracovat. Součástí jsou i elektrické zásuvky pro dobíjení. Úplně nové jsou toalety, vůz má prostor pro přepravu jízdních kol.

Křišťálová Lupa 2016

Na rozdíl od nových vozů nemají renovované možnost bezdrátového připojení k internetu, České dráhy chtějí tuto technologii instalovat dodatečně příští rok.

Po tragických případech, kdy ze starších vozů vypadli cestující za jízdy (více čtěte zde), budou modernizované vagony také bezpečnější. Dveře jsou ovládány tlačítky a za jízdy blokované. Dosud byly tyto vozy vybaveny otočnými dveřmi bez blokování.

Cestující se aktuálně můžou s novými vozy potkat ve vlacích z Prahy do Budapešti, kde budou jezdit i dál v novém jízdním řádu.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.