Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy přišly o pohraniční trať, jezdit po ní bude Arriva

Víme první   15:43aktualizováno  15:43
Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna v cestování vlakem. Končí dlouhá éra vlaků Českých drah a na trať přichází soukromá společnost.

Vlak Desiro | foto: Martin Stolař, MAFRA

Vlakový provoz bude deset let na mezinárodní trati Liberec - Žitava - Rybniště/Seifhennersdorf zajišťovat společnost Vogtlandbahn patřící pod britský dopravní kolos Arriva. České dráhy se do soutěže nakonec ani nepřihlásily.

Jde o první velké výběrové řízení, navíc mezinárodní, kde krajské úřady společně s německým dopravním sdružením ZVON vybíraly dopravce veřejnou soutěží. "Nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu," uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK. Ta v kraji organizuje veřejnou dopravu.

Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na odvolání.

Vogtlandbahn už v Česku jezdí, zajíždí se svojí linkou do Karlových Varů z Klingenthalu.

Firma má teď téměř dva roky na to připravit svůj vstup na koleje na severu Čech. Jezdit začne v prosinci 2010, zakázka je na deset let. Na koleje nasadí moderní soupravy Desiro. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," uvedl ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Firma soutěží současně i o další tratě v Libereckém kraji. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodal.

Arriva má v Česku velké plány: získala už tři autobusové společnosti a vítězství v soutěži je její první krok do železniční dopravy.

O zakázku usilovali celkem čtyři soutěžící. Kromě Arrivy také regionální dopravce SBE a dopravce Rhenus-Veniro, který provozuje městskou dopravu v Budyšíně a vlaky v dalších částech Německa.

Podle Prokeše dojde zejména k vylepšení jízdních řádů. Vlaky budou jezdit v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé dvě hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/Seifhennersdorfu.

Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.

Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČEZ. Elektrárna Počerady. Ilustrační foto
ČEZ koupil Elevion. Stane se středoevropskou jedničkou v energii na klíč

ČEZ opět vyrazil na nákupy do Německa. Český polostátní gigant si tentokrát vybral společnost Elevion, kterou převzal od fondu DPE Deutsche Private Equity....  celý článek

Elektronická stravenka - bezkontaktní karta, kterou je možné platit ve...
Stravenkový trh se rozrůstá. Digitální poukazy nabídne i Arca Capital

Investiční skupina Arca Capital vstoupila na trh zaměstnaneckých benefitů. Na trh uvedla Gusto Kartu, která funguje jako elektronická stravenka. Arca, která o...  celý článek

Logo General Electric (GE)
Největší americký průmyslový konglomerát GE hlásí výrazný pokles tržeb

Tržby a zisk největšího amerického průmyslového konglomerátu General Electric ve druhém čtvrtletí výrazně klesly. Slabé výsledky vykázala zejména divize...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.