Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy se propadly do obří ztráty, hlavně kvůli arbitráži a výlukám

  10:30aktualizováno  10:30
České dráhy se vrátily do ztrátového hospodaření. Firma loni prodělala 2,016 miliardy, celá skupina České dráhy pak 1,375 miliardy korun. Dopravce přitom víc utržil na prodeji jízdenek a ušetřil na nákladech. Do hluboké ztráty ale ČD naopak poslaly prohraná arbitráž a časté výluky. Prodražuje se ale i obsluha dluhu nebo marketing.

Generální řetitel Českých drah Pavel Krtek. | foto: České dráhy

Výsledky hospodaření vyplývají z výroční zprávy, kterou státní dopravce zveřejnil v pátek. Podle ní firmě lehce stouply tržby z prodeje jízdenek a klesly náklady na pohonné hmoty a trakční energii. Firma prezentuje hlavně celoskupinový výsledek, který je příznivější. Samotná akciová společnost České dráhy prodělala přes 2 miliardy korun.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Pavel Krtek.

Více než miliarda prohraná u arbitráže se v loňském výsledku projevila 700 miliony korun, další ztrátu má firma z rekordního počtu výluk.

České dráhy si stěžují, že musely platit extra peníze za náhradní autobusovou dopravou. Celkem za ni loni zaplatily 692 milionů korun. Kvůli velkému množství přesčasů lidí během výluk stouply personální náklady o 417 milionů korun, v této částce je ale zahrnut fakt, že ČD musely do některých stanic poslat prodejce jízdenek, protože z nich zmizeli výpravčí SŽDC kvůli převodu na dálkové řízení.

Firma věří, že díky udržení počtu cestujících a lepším tržbám z prodeje jízdenek letos hospodaření zlepší. Státního dopravce ale drží prodeje mezinárodních jízdenek, tržby z vnitrostátních přepravy naopak loni klesly.

Nákladní dopravce ČD Cargo loni naopak vydělal přes půl miliardy korun. V plusu je i přesto, že společnosti meziročně opět klesly tržby o půl miliardy a zároveň dopravci klesá podíl na trhu. Ostatně i zisk klesl: z 877 na 480 milionů korun.

Prodražuje se dluh, správa nádraží i marketing

Čím dál dražší je pro České dráhy splácení dluhů. Jen loni náklady na úroky stouply o 172 milionů korun. Letos v polovině roku musí firma splatit 300 milionů euro (v přepočtu 8,1 miliardy korun), ČD Cargo 1,158 miliardy korun. Obě firmy dluhy splatí novou půjčkou či dluhopisy.

Loni objem dluhů přesáhl 37 miliard korun, na úrocích zaplatila státem vlastněná společnost téměř půldruhé miliardy korun.

Dráhy také výrazně více prodělávaly na správě svého majetku, tedy hlavně nádraží. Ztráta dosáhla 619 milion korun. „Tržby z pronájmů a rovněž i tržby z prodejů zbytného majetku nemohou zcela pokrýt potřebný rozsah nutných oprav a údržby ve vlastnictví Českých drah,“ uvedla k tomu firma ve výroční zprávě.

Po letech tvrzení, jak omezují České dráhy peníze za marketing a reklamu ukazuje výroční zpráva opak. Firma loni za svoji propagaci utratila 193 millionů korun, o 53 milionů korun více, než před rokem. Firma to vysvětluje například novým systémem pro krizovou komunikaci nebo většími opatřeními při výlukách.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.