Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích...

Staré koženkové sedačky jsou stále běžným standardem v rychlíkových spojích Českých drah. | foto: Dezidor , Creative Commons

Nesmrtelné koženky. ČD pronajaly desítky vagonů do Polska

  • 56
Nejstarší osobní vozy Českých drah nejsou sice výkladní skříní státního dopravce, současně jsou ale pro něj čím dál zajímavějším zdrojem dodatečných příjmů. Po pronájmu na Slovensko míří desítky osobních vozů Českých drah do Polska.

České dráhy půjčily společnosti PKP Intercity 30 vozů druhé třídy řady B, v Česku přezdívané „koženky“ díky svému typickému koženkovému potahu sedaček. Jde o vozy vyrobené v první polovině osmdesátých let ve východoněmecké vagonce v Budyšíně. „Vozy jsou zapůjčeny pro zvládnutí zvýšené prázdninové přepravní poptávky od června do září. Zápůjčka je standardní v rámci přeshraniční spolupráce,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. 

Hodnotu kontraktu firma neuvedla. „Každopádně je to ale výhodné s ohledem na to, že jinak by ty vozy byly jako záloha, rezerva, ale byly by odstaveny. Takto samozřejmě jezdí a vydělávají,“ dodal Štáhlavský.

České dráhy mají stále ve flotile zhruba 370 vozů řady B v různých provedeních, na vlaky jich nasazují kolem 250. Část z těchto vozů v uplynulých letech prošla revitalizací, kdy se koženkové sedačky nahradily textilním potahem a opravily se toalety. 

Dopravce počítá s tím, že „koženky“ postupně z flotily zmizí, předpokládá, že zhruba do dvou let. Nahradit je mají například nové jednotky InterPanter, které firma odebere od Škody Transportation, i modernizace vozů řady Bp. V obou případech bude už standardem například klimatizace nebo elektrické zásuvky. „Zásadní výměna  by měla začít už na přelomu letošního a příštího roku a významně by měla pokračovat během nadcházejícího roku 2016,“ dodal Štáhlavský. Část starších vozů si nechají České dráhy hlavně na posílení v době špiček. 

Koženky dosud zůstávají na řadě hlavních tratí: zajišťují například téměř kompletní rychlíkové spojení z Prahy do Děčína. V řadě případů ale už z tratí zmizela, například na rychlících z Prahy na západ Čech, u rychlíků Praha - České Budějovice už tvoří zhruba jen třetinu vozů.