"Nedostáváme na vlaky mezi Prahou a Ostravou už ani korunu a nemá pro nás smysl jezdit v časy, kdy jsou vlaky nedostatečně vytížené. Všichni chtějí jezdit v lukrativní časy," říká náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Změna jízdních řádů už visí na webu Správy železniční dopravní cesty (nahlédnout do nich můžete zde) i Českých drah. V praxi tak končí expres Beskyd mezi Prahou a Žilinou, který jezdil z Prahy každý den ráno ve 4:17 a z Ostravy do Prahy ve 20:20. Dál bude jezdit bez omezení pouze mezi Žilinou a Olomoucí, ve směru z Prahy jen v pondělí, z Ostravy v neděli.
Pendolina v létě uberou čtvrtinu spojů
Končí navíc i část pendolin. Zejména přes prázdniny. Beze změny u pendolin zůstaly jen čtyři z deseti denně vypravovaných párů vlaků. Během léta tak zmizí více než čtvrtina pendolin. Pro cestující také může být složité se kvůli termínům jízdy jen v některé dny v jízdním řádu orientovat.
Problém tak mohou mít například ti, kteří o prázdninách budou chtít dojet z Prahy do Ostravy na otočku na jednání. Dosud stíhali být v osm v Ostravě, teď se do Ostravy dostanou nejdříve v devět a ještě s dvěma přestupy. Dráhy tlačí na ministerstvo, aby vlaky mimo špičku začaly znovu dotovat.
Přibudou ale i nová spojení
Na druhou stranu dráhy zavádějí i zcela nové spoje pendolinem (celkový úbytek je ale čtvrtinový), ale jen v některé dny: z Prahy například pojede nově v pátek a v neděli ve 14:12 a každou neděli ve 20:12. Dráhy tvrdí, že i po nástupu konkurence jim v pendolinech cestujících přibývá.
RegioJet zatím nehodlá jízdní řád měnit, podle mluvčího Aleše Ondrůje jen na zavedených spojích ještě navýší kapacitu. Firma má v jízdním řádu stále prostor na několik vlaků, které dosud nejezdí.
Změny jízdního řádu přináší jinak jen drobné úpravy. Z dálkových vlaků je jedinou úpravou konec přímého spojení vlaku z Prahy do Štětína. Nově bude vlak končit v Berlíně.