Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy se loni dostaly z miliardové ztráty do mírného zisku

  12:37aktualizováno  13:17
České dráhy se loni poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů korun, v roce 2009 přitom měly miliardovou ztrátu. Letos firma počítá se ziskem asi 320 milionů.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Jan Strouhal, MAFRA

"Díky vnitřním úsporám v oblasti režijních a osobních výdajů jsme loni udrželi náklady společnosti na úrovni roku 2009, což v kombinaci s růstem tržeb pozitivně ovlivnilo celkové hospodaření Českých drah," uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Firma hodlá šetřit i letos. Na nákup materiálu a služeb chce vydat až o 200 milionů méně a úspory očekává i u elektřiny, kterou bude kupovat od dodavatele, kterého poprvé vybrala v elektronické aukci.

Náklady drah loni stagnovaly na 29,2 miliardy korun. Tržby za přepravu cestujících bez doplňkových služeb (přeprava zásilek, zvláštních vlaků) meziročně vzrostly o téměř 170 milionů korun na 5,9 miliardy Kč. Dráhy tento růst připisují tomu, že se jim podařilo zastavit pokles pasažérů a že vzrostl zájem o cesty na delší vzdálenosti.

Chcete cestovat?

Jízdní řády vlaků, autobusů i MHD najdete na jizdnirady.idnes.cz
 

Dráhy ale také zdražily v polovině loňského prosince většinu cest. Kritizovány byly hlavně za to, že nejvíce navýšily ceny víkendových jízdenek, které využívaly hlavně rodiny s dětmi. Zde stouply ceny o pětinu, což podle kritiků povede ke snížení zájmu lidí o tyto spoje.

"Je to totální nepochopení původního záměru umožnit rodinám cestovat levně vlaky po mikroregionu bez ohledu na úřední hranice kraje," kritizoval tehdy změnu Tomáš Čech, který měl dříve na starosti v Českých drahách tvorbu cen, ale následně byl odvolán.

Počet cestujících zůstal drahám na stejné úrovni jako o rok dříve, národní železnice tak loni přepravila 163 milionů lidí.

Firma se pyšní tím, že dokázala být zisková i za situace, kdy dostala od krajů na dopravní obslužnost o 325 milionů méně než v roce 2009. V jízdním řádu 2010/11 vypraví České dráhy průměrně přes sedm tisíc spojů každý den.

Loni firma uzavřela smlouvy na modernizaci stávajících a nákup nových vagonů a souprav za téměř deset miliard korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

True Gault
Aplikace vytvoří pomocí skenu nohou dokonale padnoucí lodičky

Dámské boty na podpatcích už nemusí být nepohodlné. Newyorský start-up True Gault představil vůbec první aplikaci pro iPhone, která naskenuje nohy a vytvoří...  celý článek

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.