Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy se vracejí ke kleštím. U průvodčích mají nahradit razítka

  13:48aktualizováno  13:48
Průvodčí státních Českých drah by se po osmi letech mohli vrátit ke kleštím pro označování jízdenek. V současnosti dopravce testuje kleště, které na rozdíl od minulosti kromě proděravění jízdenky také vyznačí datum a číslo vlaku. Důvodem je podle drah lepší znehodnocení dokladu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Do začátku 90. let se na drahách používaly kleště, které jízdenku pouze proděravěly. Po nich přišly kleště, které jen označily datum a číslo vlaku. Později je nahradila modernější razítka. Nyní, po osmi letech, by mohla přijít opět změna.

„Jedná se o zkušební, testovací provoz. Smlouva na nákup kleští dosud uzavřena nebyla, proto se v tuto chvíli nelze vyjádřit k přesnému termínu a počtu kleští ani ceně,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Kleště od výrobce ZIFA nyní dráhy testují na mezistátních vlacích, například v jednotkách railjet.

Nové kleště na jízdenky vyznačují datum, číslo vlaku a zároveň je proděravějí. Důvodem, proč by měly nahradit razítka, je podle drah kvalitnější označení jízdenky a její lepší znehodnocení.

Podvádět nebude tak snadné

„Kleště mají především zajistit kvalitní označení jízdenky tak, jak to aktuálně užívaná razítka nedovolují. Je to dáno i nejnovějším vývojem technologií a používaných materiálů pro tisk jízdenek, které se v době zavádění razítek nepoužívaly, například termocitlivý papír,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Razítka navíc neumožňují vždy kvalitní otisk v celé ploše, z nových materiálů se totiž otisk snadněji stírá. Především u mezistátních jízdenek je přitom prostor pro označení razítkem malý.

V případě nákupu kleští jimi budou nejdříve vybaveni průvodčí v mezistátních a v dálkových vlacích. Teprve poté se dostane na regionální spoje. Kleště namísto razítek k označení jízdenek doporučuje také dobrovolné sdružení drážních a policejních organizací COLPOFER (Collaboration des services de police ferroviaire et de sécurité).

Autor:


Témata: České dráhy


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.