Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy shánějí další lokomotivy, hledají náhradu za „lachtany“

  11:06aktualizováno  11:06
České dráhy se odklánějí od tradičního nákupu nových lokomotiv a místo toho plánují častější pronájmy. Tento týden kromě soutěže o stroje schopné jet až dvousetkilometrovou rychlostí na tratích do Německa a Rakouska, začal dopravce hledat i náhradu za dosluhující „lachtany“.

České dráhy dosud pro posun používají hlavně lokomotivy řady 714, které vznikly modernizací starších strojů 735 v devadesátých letech. | foto: České dráhy

České dráhy (ČD) v soutěži hledají firmu, která jim dodá na deset let deset lehkých posunovacích lokomotiv. Mají nahradit staré a dnes už neefektivní stroje řady 714 přezdívané „lachtan“, které vznikly v devadesátých letech modernizací řady 735. „Dnes jsou již dávno za hranou své životnosti. Pokud bychom je chtěli dál provozovat, vyžadovaly by totální rekonstrukci,“ řekl člen představenstva František Bureš.

České dráhy odhadují cenu desetiletého pronájmu všech deseti strojů na 220 milionů korun. Výměnou ale firma počítá s tím, že ušetří stovky milionů korun díky tomu, že jejich provoz bude levnější a sníží se i rozpočet na údržbu.

ČD plánují ze svého vozového parku postupně vyřazovat staré a nehospodárné posunovací lokomotivy, jejichž provoz je díky zastaralé technologii a konstrukci mnohonásobně dražší než u moderních, lehčích a dnes již i levnějších strojů.

„Ušetříme také snížením vlastního počtu těchto lokomotiv a jejich záloh, protože nové samozřejmě dosahují stoprocentní provozuschopnosti a spolehlivosti,“ dodal Bureš.

Posunovací lokomotivy jsou hlavním byznysem tuzemské společnosti CZ Loko, která je i úspěšně vyváží. Nedávno získala velkou zakázku například na pro provoz na vlečce ostravského ArcelorMittalu. Zájem se dá ale očekávat i od zahraničních výrobců.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Travel Service má nejvíce letadel v historii, chce navýšit podíl v ČSA

Letecká společnost Travel Service letos znovu výrazně dominuje dopravě Čechů k moři. Na letní sezónu má ve flotile 48 letadel, nejvíce v historii. Své základny...  celý článek

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.