České dráhy dosud pro posun používají hlavně lokomotivy řady 714, které vznikly...

České dráhy dosud pro posun používají hlavně lokomotivy řady 714, které vznikly modernizací starších strojů 735 v devadesátých letech. | foto: České dráhy

Dráhy shánějí další lokomotivy, hledají náhradu za „lachtany“

  • 21
České dráhy se odklánějí od tradičního nákupu nových lokomotiv a místo toho plánují častější pronájmy. Tento týden kromě soutěže o stroje schopné jet až dvousetkilometrovou rychlostí na tratích do Německa a Rakouska, začal dopravce hledat i náhradu za dosluhující „lachtany“.

České dráhy (ČD) v soutěži hledají firmu, která jim dodá na deset let deset lehkých posunovacích lokomotiv. Mají nahradit staré a dnes už neefektivní stroje řady 714 přezdívané „lachtan“, které vznikly v devadesátých letech modernizací řady 735. „Dnes jsou již dávno za hranou své životnosti. Pokud bychom je chtěli dál provozovat, vyžadovaly by totální rekonstrukci,“ řekl člen představenstva František Bureš.

České dráhy odhadují cenu desetiletého pronájmu všech deseti strojů na 220 milionů korun. Výměnou ale firma počítá s tím, že ušetří stovky milionů korun díky tomu, že jejich provoz bude levnější a sníží se i rozpočet na údržbu.

ČD plánují ze svého vozového parku postupně vyřazovat staré a nehospodárné posunovací lokomotivy, jejichž provoz je díky zastaralé technologii a konstrukci mnohonásobně dražší než u moderních, lehčích a dnes již i levnějších strojů.

„Ušetříme také snížením vlastního počtu těchto lokomotiv a jejich záloh, protože nové samozřejmě dosahují stoprocentní provozuschopnosti a spolehlivosti,“ dodal Bureš.

Posunovací lokomotivy jsou hlavním byznysem tuzemské společnosti CZ Loko, která je i úspěšně vyváží. Nedávno získala velkou zakázku například na pro provoz na vlečce ostravského ArcelorMittalu. Zájem se dá ale očekávat i od zahraničních výrobců.