Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy hledají, kdo jim bude provozovat spací vozy další roky

  19:01aktualizováno  19:01
Po velké soutěži na provoz jídelních vozů vypsaly České dráhy další velkou zakázku na služby. Ve dvou soutěžích s odhadovanou cenou 140 milionů korun hledají provozovatele svých lůžkových a lehátkových vozů.

Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků | foto: Deutsche Bahn

Zakázky České dráhy vypsaly na celkem 43 měsíců, soutěží je podle dvou oblastí: západ a východ. Soutěž přichází v době, kdy zejména na západ od našich hranic dochází k velkému omezování nočních vlaků. Vozy jsou ve vlastnictví Českých drah, vítěz soutěže má zajistit jejich provoz a palubní personál.

Bizar spacího vlaku: děti do jiného vagonu a táta na hlídku

Ubytovací vozy Českých drah dlouhodobě provozuje společnost JLV, v které má dopravce částečný podíl. Dá se však očekávat i zájem zahraničních provozovatelů.

Jisté je, že z jízdního řádu na příští rok vypadnou například lůžkové vlaky z Prahy do Kolína nad Rýnem, Deutsche Bahn s provozem nočních spojů zcela končí. Proti zastavení provozu nočních vlaků ještě v Německu sepisují petici.

Fotogalerie

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je ale jinak rozsah nočních spojů stabilní. „Další relace jsou v současnosti v jednání v souvislosti s přípravou jízdního řádu,“ dodal Štáhlavský.

Rozdělení soutěže na východ a západ souvisí s požadavky národních dopravců, kteří noční vlaky provozují na území jednotlivých států. V případě tras na západ totiž musí mít personál složené národní zkoušky ve stanoveném rozsahu. U spojů na východ pak není personál součástí doprovodu vlaku, má jen povinnosti v oblasti servisu a odbavení v ubytovacích vozech a obdobné zkoušky skládat nemusí. „Z těchto odlišných požadavků na výkon personálu souvisí i předpokládané rozdílné náklady,“ vysvětlil Štáhlavský.

České dráhy nechtějí z obchodních důvodů uvést, kolik lidí ročně v ubytovacích vozech svezou. Nejistý je zatím provoz lůžkových a lehátkových vozů na Balkán do Splitu a černohorského Baru. „Provoz bude zajištěn podle aktuální bezpečnostní situace na Balkáně,“ dodal Štáhlavský.

Kam jezdí České dráhy s lůžkovými a lehátkovými vozy:

Praha - Krakov
Praha - Košice - Humenné (společně se ZSSK - lůžkové vozy)
Praha - Banská Bystrica/Zvolen
Berlín - Praha - Budapešť (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Berlín - Praha - Vídeň (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Praha - Curych (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)
Praha - Köln (Rhein) (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)

Ostatní společnosti zajišťují provoz dále na těchto linkách:
Praha - Varšava (PKP)
Praha - Kyjev (UŽ)
Praha - Košice (ZSSK)
Praha - Poprad (ZSSK)
Cheb - Praha - Košice (ZSSK)
Varšava/Krakov - Břeclav - Vídeň/Budapešť (PKP)
Moskva - Praha/Vídeň/Cheb/Budapešť (RŽD)
Petrohrad - Praha/Vídeň (RŽD)
Moskva - Nice (RŽD)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003
Chcete peníze od úřadu? Nesmíte nás kritizovat, vzkázal Liberecký kraj

Členové Železniční společnosti Tanvald nesmí kritizovat představitele Libereckého kraje a jeho společností. Je to zásadní podmínka krajské dotace 150 tisíc...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Nový Airbus A380plus kromě jiného tvaru křídel a delšího trupu nabídne...
Airbus mění největší letadlo. Křídlo i sedačky mají vylepšit prodeje

Výrobce letadel Airbus představil nové plány, jak zachránit slabou poptávku po největších osobních letadlech na světě. Aerolinkám slibuje novou verzi letadla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.