České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít.

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. | foto: iDNES.cz

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

  • 134
Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

Ve většině případů tak paradoxně platí, že čím lepší a rychlejší vlak, tím levnější. A naopak: za svezení pomalejším a starým vlakem si musí lidé připlatit. I tuto politiku Českých drah jde ale často obejít.

Pojďme se podívat na jeden konkrétní příklad, ke kterému mě nalákala reklama Českých drah na akční jízdné mezi Ostravou a Olomoucí. Když si koupíte lístek přes internet den dopředu a často i v den odjezdu, dostanete se na cenu 69 korun, maximálně 75 korun. Včetně pendolina, kde je v tomto úseku velmi často nulový poplatek za rezervaci. 101 kilometrů ze Svinova do Olomouce zvládne pendolino za 47 minut. Jedete pohodlnou soupravou s velmi dobře fungujícím připojením k internetu, dostanete ještě půl litru vody a noviny zdarma.

Prakticky stejná vzdálenost je to z Olomouce do Luhačovic: 104 kilometrů. Pojedete hodinu a tři čtvrtě, většinou starými východoněmeckými vozy z osmdesátých let. Internet budete mít maximálně v mobilu, vodu a denní tisk si musíte koupit na nádraží. Cena? 129 korun, pokud nakoupíte hodně dopředu, dostanete se na 99 korun.

Rozdíl je tedy obrovský. Mimochodem, i cena 129 korun přes internet je ještě levná proti tomu, když byste kupovali lístek podle tarifu TR10, hlavního ceníku Českých drah. Za něj byste zaplatili 148 korun.

Vysvětlení je jednoduché: zatímco mezi Olomoucí a Ostravou se perou České dráhy o zákazníky s Leo Expressem a RegioJetem, do Luhačovic se perou maximálně s osobními auty lidí, kteří se raději rozhodnout jet individuálně. Podobných nespravedlností je v cenách u Českých drah mnohem více.

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. Například je běžné, že u rychlíků z Klatov do Prahy lidé vyběhnou v Plzni z vlaku si koupit lístek do Prahy. Součet cen lístků Klatovy – Plzeň a Plzeň – Praha je totiž menší než Klatovy – Praha.

Na své cestě tyto problémy neřeším, jezdím bez omezení na celodenní jízdenku za 550 korun. Ještě výhodnější podobu má síťová jízdenka v létě, kdy ČD nabízí za 1190 korun její platnost na celé dva týdny.