"Od zítřka už bude systém prodávat jízdenky bez placených místenek. Ty budou zdarma až do první změny jízdního řádu (8. března 2009)," slibuje Radek Joklík z oddělení komunikace Českých drah.
České dráhy původně zpoplatnily místenky k internetovým jízdenkám od nedělní změny jízdního řádu.
Cestující však o této změně nikdo neinformoval. Překvapeni byli i operátoři na zákaznické lince drah. "Ta cena je zvláštní, počkejte chvíli, zjistím, proč tomu tak je," odpověděla redaktorovi MF DNES operátorka. Po chvíli s omluvou vysvětlila, že cenu jízdenek zakoupených přes internet prodražuje místenka v ceně 35 Kč.
Cestující navíc neměli možnost volby, zda si koupí samostatnou jízdenku, nebo jízdenku s místenkou. To by mělo být možné právě od března.
"Za připočítávání povinných místenek se všem cestujícím upřímně omlouváme," doplnil Joklík. Cestující, kteří se nespokojí s omluvou, mohou podle Joklíka uplatnit reklamaci přímo na ředitelství drah v Praze, na Odboru osobní dopravy.
Při představování ceníku přitom dráhy slibovaly, že nákupy po internetu budou naopak o tři procenta levnější. Tento slib skutečně "dodržely" - po prodražení jízdenky o cenu rezervace se z konečné ceny srážela ona tři procenta.
Taková sleva by ale cestujícím zejména na kratších trasách při započtení ceny místenky vůbec nepomohla. "Standardní cena za jízdenku z Brna do Svitav je 75 Kč, když jsem ji zkoušel koupit přes e-shop, vyšla mi po slevě cena 106,70 Kč. To je skvělé, že?" říká ironicky cestující Roman Pittner.
Ani v jeho případě mu operátoři na zákaznické lince nejprve nebyli schopní poskytnout žádné informace. Ještě v pondělí odpoledne přitom cestující o ničem neinformovala ani úvodní stránka internetového obchodu eshop.cd.cz.
Může se hoditJízdní řády Nově můžete vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
Podle marketingového ředitele drah Aleše Ondrůje však tato změna postihla jen minimum cestujících.
"Naprostá většina jízdenek prodaných po internetu jsou lístky na pendolino či speciální slevové nabídky jako eLiška. Třeba u pendolin se platil poplatek ze rezervaci už dříve," říká Ondrůj. Dodává, že lidí, kteří po internetu nakupují jízdenky na rychlíky, expresy či vlaky EuroCity, je méně než deset procent a že se jednalo pouze o dočasné zvýhodnění.
Proč však dráhy cestující o této změně včas neinformovaly, nedokázal nikdo na tiskovém oddělení firmy vysvětlit.
Podobně nenápadné bylo také zdražení žákovského jízdného pro studenty od 15 do 26 let. Ti měli do soboty 55procentní slevu z plného jízdného, nově je to 45 procent. Výrazněji však zdražení pocítí studenti dojíždějící na kratší vzdálenost, protože od 120 kilometrů výše bude část ceny tvořena 45procentní a část starou, 55procentní slevou. Třeba cesta ze Zlína do Prahy tak studentům podražila ze 172 na 188 korun.
Poskytování této slevy ukládá dopravcům zákon - studenti ji však mohou využívat jen pro dopravu z domova do školy. Pokud by dráhy chtěly, mohly studentům zdražit cestování ještě výrazněji - zákon ukládá dopravcům povinnost poskytovat čtvrtinovou slevu, což dráhy se 45procentním zvýhodněním bohatě splňují.
Nákup jízdenek po internetu zažívá v letošním roce velký boom. Od ledna do října se on-line prodalo téměř 300 tisíc jízdenek, zatímco loni to byla za stejné období jen třetina.
Dráhy přitom jako jednu z výhod elektronické jízdenky prezentovaly právě místenky zdarma. Jejich zpoplatnění by jim navíc žádné významné zisky nepřineslo. Pokud by se změna dotkla desetiny cestujících, bude zisk z místenek činit podle propočtů MF DNES zhruba milion korun ročně. Celkové tržby drah z osobní dopravy loni dosáhly zhruba šesti miliard korun.