Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy v zimě nezdraží, ale spojů bude méně

  9:14aktualizováno  11:11
Narozdíl od minulých let nečeká většinu zákazníků Českých drah od 13. prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád, zdražení jízdného. Podmínky se mění jen u síťových jízdenek a zvýhodněných lístků eLiška, které už nebudou na delších trasách tak výhodné.

Vlak City Elefant. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Naopak obyčejné, zákaznické ani zpáteční jízdné se nemění. Stejná situace je i u dalších nabídek dopravce, které využívá přes 98 procent cestujících.

České dráhy nepromítnou do ceny ani lednovou změnu sazby DPH, která se zvýší z devíti na deset procent. "Nárůst daně absorbujeme, i když nás to bude stát mezi 40 a 50 miliony korun," uvedl Aleš Ondrůj, ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah.

Podobný jako letos zůstane i počet vlaků, které dráhy vypraví. "Rozsah dopravy se sníží průměrně o dvě procenta," upřesnil šéf firmy Petr Žaluda. S největšími škrty musí počítat cestující v Královéhradeckém kraji, kde ubude osm procent spojů. Naopak v Praze vyjede o procento vlaků víc.

Šéf drah Žaluda si pochvaluje, že pro příští rok dostane jeho podnik od krajů a státu dost na to, aby pokryl veškeré ztráty, které provozem vlaků vznikají. Dohromady půjde o 12 miliard korun.

Ani tato částka však nestačí na rozsáhlejší obnovu vlaků. Dráhy sice plánují pokračovat v nákupu elektrických souprav CityElefant a motorových vlaků Regionova, na řadě dálkových vlaků však bude běžnou realitou potkat vozy s koženkovými sedačkami v kupé vyrobené v 70. letech.

Zrychlení dopravy jen v minutách

Cestující nečeká od nového jízdního řádu na hlavních tazích výrazné zrychlení ani zpomalení dopravy. Největší změnu zaznamenají pasažéři jedoucí z Prahy směrem na Pardubice a dále na Moravu či na Slovensko. Při výjezdu z hlavního města se už nebudou ploužit přes Vršovice a Malešice, ale vlaky pojedou novým tunelem pod Vítkovem a přes stanici Libeň.

Může se hodit

Jízdní řády na iDNES.cz

Na stránkách www.jizdnirady.czmůžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.

Zkratka se však na jízdním řádu projeví jen několika minutami. Další stavební práce na trase totiž cestující o ušetřený čas připraví. "Dokončuje se průjezd Kolínem, předpokládalo se, že se začne pracovat na průjezdu stanicí Ústí nad Orlicí," vyjmenovává mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Vlaky EuroCity mezi Prahou a Olomoucí tak zrychlí o dvě minuty, pendolino z Prahy do Ostravy pak o tři. Naopak jediné pendolino, které zůstane na trati na Brno, o čtvrt hodiny zpomalí. – více čtěte Pendolinu ubude cest do ciziny, do Brna pojede pomaleji

Nejrozkopanější budou stejně jako letos tratě mezi Českými Budějovicemi a Prahou a mezi Chebem a Plzní. Cestující se tam musí připravit i na to, že některé vlaky budou nahrazeny autobusy.

Změna čeká i obyvatele severních Čech. Dosud byli zvyklí, že rychlíky z Prahy odjížděly z Masarykova nádraží, od poloviny prosince však vyjedou z hlavního nádraží a zastaví ještě v Holešovicích. Doba jízdy se nezmění.

    Jak rychle pojedou vlaky
 Trasa  SuperCity (pendolino) EuroCity, InterCity, Expresy  Rychlíky
 Praha - Olomouc  2:07 (2:11)  2:40 (2:42)  3:04 (3:08)
 Praha - Ostrava - Svinov  2:56 (2:59)  3:40 (3:47)  
 Praha - Brno  2:43 (2:28)  2:43 (2:44)  3:31 (3:30)
 Praha - České Budějovice 2:39 (2:42)
 Praha - Plzeň 1:46 (1:45)
 Praha - Hradec Králové 1:41 (1:40)
 Praha - Holešovice - ÚnL 1:02 (1:03) 1:02 (1:03)
 Praha - Otrokovice  3:25 (3:23)  3:52 (3:55)
 Praha - Pardubice 0:57 (1:02)  1:10 (1:15)  1:17 (1:23)
 Brno - Ostrava      2:09 (2:09)
 Pramen: jízdní řád ČD.
 * v závorkách uvádíme staré časy platné do 13. prosince





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.