„České dráhy dosáhly zisku poprvé od roku 1993,“ vypíchl výsledek firmy pro iDNES.cz její mluvčí Ondřej Kubala.
„Zisk je výsledek rozsáhlých změn. Ty vedly na jedné straně k výrazným úsporám nákladů. Na straně druhé přišly dráhy s nabídkou nových služeb,“ řekl šéf Českých drah Josef Bazala.
Restrukturalizace společnosti podle něj vedla k vyšším příjmům v osobní i nákladní dopravě a přitáhla na železnici nové zákazníky. Jejich počet se v porovnání s loňským čtvrtletím zvýšil o 170 tisíc. Dráhy tak přepravily celkem 46,3 milionu cestujících.
Českým drahám vzrostly také tržby
Železnicím stouply v tomto období i tržby. V osobní dopravě o třináct procent na 1,26 miliardy korun. V nákladní přepravě o osm procent na 4,26 miliardy korun.
„V oblasti osobní dopravy se projevil příklon cestujících k využívání dálkových spojů. Zde dráhy zaznamenávají velký zájem například o přepravu vlaky provozovanými pod značkou Pendolino,“ uvedl Kubala v tiskové zprávě. Pendolina přepravila za první tři měsíce zhruba o devadesát tisíc cestujících více.
Společnost chce tento rostoucí trend nadále podporovat, a proto chystá další změny. Rozšířit chce služby pro business klienty, modernizovat vlaky a vylepšit odbavování cestujících. Dráhy chtějí nabídnout nové prodejní kanály (například telefonický prodej) a instalovat prodejní automaty.
Firma očekává, že jí tyto změny pomohou k naplánovanému zisku pro letošní rok ve výši 50 milionů korun.
Cestujícím se však některé novinky Českých drah nelíbily. Pobouřilo je například zdražení cen za přepravu kol. - více zde
Lednový orkán železnicím pomohl
České dráhy přepravily v prvním kvartále přes 21 milionů tun nákladu, což je meziročně o 1,3 milionu tun více než před rokem. „České dráhy hrají klíčovou roli při odvozu kalamitního dřeva v České republice, uvedl mluvčí firmy. Rostoucí nákladní doprava podle drah souvisí také s rozmachem hutnictví na Ostravsku.
V absolutní míře nejvíce rostla vnitrostátní nákladní přeprava, kterou následuje průvoz Českem. Lehce poklesl dovoz zboží.
Miliony pro dráhy
Drahám má pomoci i půjčka 30 milionů eur (asi 840 milionů korun) od sdružení evropských železnic Eurofima, kterou ve čtvrtek schválila Evropská komise.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala ČTK řekl, že firma nakoupí za získané peníze moderní patrové soupravy CityElefant a vysokorychlostní lokomotivy řady 380, které jsou schopny jet až 200 kilometrů v hodině.
Postup EK uvítali představitelé českého ministerstva dopravy. „No konečně,na výsledky notifikace čekáme od začátku letošního roku,“ zprostředkoval stanovisko úředníků mluvčí Karel Hanzelka. Rozhodnutí komise podle něj umožní úřadu pokračovat v přípravě zákona o poskytnutí státní záruky na úvěr pro ČD.