Jednání potvrdil na Rádiu Impuls generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Podle něj není nákup railjetů ještě úplně mrtvý. "Jednalo by se o pět jednotek, které by jezdily v dvouhodinovém taktu mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem," řekl Žaluda.
Na koupi mají velký zájem rakouské dráhy, které nevyužijí opci na nákup více railjetů, a snažily se je proto udat i Českým drahám. V případě neodebrání jim hrozí zřejmě smluvní sankce. Pro dráhy byly jednotky levnější, než za kolik pořizovaly klasické vozy na vlaky EC/IC. Jednání potvrdil i Siemens.
"Jednání probíhají v tuto chvíli na úrovni Českých a Rakouských drah o podmínkách spolupráce, z čehož následně vyplyne finální počet odebraných souprav. Jakmile dojde k dohodě, jsme připraveni vstoupit do oficiálních jednání i my," řekl mluvčí Siemens Pavel Kaidl.
Jednat se může do konce června
Podle něj firma posunula ve smlouvě termín pro splnění odkládacích podmínek na konec června. "Takže nabídka získat v krátké době moderní a komfortní vlaky za unikátní cenu stále platí," dodal mluvčí Siemens.
Podle původních plánů měly railjety jezdit mezi Vídní a Hamburkem přes Prahu. Německé dráhy DB ale už oznámily, že na vlacích do Česka budou spolupracovat jen se soukromým RegioJetem, dráhy poté oznámily konec nákup railjetů(vysvětlení proč čtěte zde). O nové transakci chtějí rozhodnout do konce června.
Přímé spojení mezi Vídní a Hamburkem přes Prahu bude za rok a půl velmi ohroženo a možná budou jen přímé vlaky z Prahy do Hamburku a z Prahy do Vídně. Důvodem je nejen konec spolupráce ČD a DB, ale také stav českých tratí: z Hamburku do Vídně je už teď rychlejší delší cesta přes Norimberk.