Nádraží v Plzni.

Nádraží v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Dráhy uspěly, zablokovaly soutěž na rychlíky. Navzdory svému majiteli

  • 58
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal předběžným opatřením ministerstvu dopravy uzavření smlouvy s vítězem soutěže na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Stalo se tak na základě žádosti Českých drah, které se snaží zatím všemi možnými soutěžemi další tendr na provoz rychlíků zablokovat.

„Ve správním řízení zahájeném na návrh Českých drah jsme vydali rozhodnutí, jímž bylo uloženo předběžné opatření spočívající v zákazu uzavřít smlouvu,“ potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj.

České dráhy nabídly v soutěži výrazně vyšší cenu než konkurence. Zatímco nejlevnější nabídka GW Train Regio byla na 74 korunách, České dráhy požadují za každý kilometr více než sto korun.

Stát může pokračovat v hodnocení nabídek, s případným vítězem ale nesmí uzavřít zatím smlouvu. To nahrává Českým drahám, které na trati rychlíky provozují dosud: pokud se nepodaří vítěze vybrat včas, stát bude muset bez soutěže smlouvu prodloužit.

Obstrukce drah se nelíbí ani ministerstvu

Letos jde o druhou soutěž na provoz vlaků v Česku, obě skončily u antimonopolního úřadu. Na jaře začala soutěž na provoz šumavských lokálek, kde vše běží podle stejného scénáře: České dráhy byly dražší a soutěž napadly u ÚOHS a získaly tak další čas, aby nenastoupil soukromník.

Postup Českých drah se přitom nelíbí ani jejich majiteli, ministerstvu dopravy. „Máme zájem, aby soutěž řádně doběhla a byl vybrán vítězný uchazeč. S námitkami ČD se neztotožňujeme, v tomto smyslu jsme dali i podrobné vyjádření k ÚOHS,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

„Vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na linku Plzeň - Most, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky,“ vysvětlil důvody námitek mluvčí Českých drah Radek Joklík.