Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy oživují autobusové linky, začnou jezdit do Krakova

  13:30aktualizováno  13:30
České dráhy po roce a půl opět zkusí provozovat komerční autobusovou meziměstskou linku. Od března spojí Ostravu s Krakovem autobusem, stejnou službu už nabízí soukromí dopravci. Dráhy ale odmítají, že by je kopírovaly.

České dráhy nasadí na autobusové spojení mezi Ostravou a Krakovem autobus Man Lion's Coach | foto: MAN

Dráhy nabídnou zatím jedno spojení denně, ceny jízdenek budou začínat na 256 korunách. Z Ostravy bude autobus vyjíždět od hlavního nádraží v 11.15, v Krakově bude za 2 hodiny a 20 minut. Zpět se vrací ve 14.20.

Českým drahám bude provoz autobusů zajišťovat společnost Arriva Morava. Její mateřská firma je přímým konkurentem Českých drah v boji o zakázky na státem a kraji objednané vlaky. „Naším cílem je nabídnout alternativu k chybějícímu dennímu přímému vlakovému spojení s Krakovem. Vlakem bez přestupu mohou cestující zamířit z / do Krakova pouze nočním spojem, přes den je nutný přestup v Katovicích, což logicky prodlužuje jízdní dobu,“ upřesnil Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.

Autobus bude navazovat na pendolino z Prahy a vlak EuroCity z Vídně, stejně tak bude navazovat i v opačném směru. „Nejrychlejším se díky této rozšířené nabídce stává i spojení Praha – Krakov, jízdní doba je přibližně 6 hodin,“ dodal Štěpán.

České dráhy dosud provozují jedinou autobusovou linku, Airport express pro dopravu mezi centrem a Letištěm Václava Havla. Dříve zkoušely okopírovat model RegioJetu, kdy svážely cestující z některých moravských měst do Hranic na Moravě, před více než rokem ale projekt skončil pro ztrátovost. 

Mezi Ostravou a Krakovem jezdí už druhým rokem společnost Tiger Express, za kterou stojí bývalý šéf marketing ČD a později manažer RegioJetu Aleš Ondrůj. Jeho minibusy mají návaznost na vlaky RegioJetu. Od listopadu navíc mezi oběma městy ještě jezdí Leo Express.

Leo Express krok Drah pobouřil

Majitele Leo Expressu krok Českých drah značně pobouřil. Firma podle něj díky velkému zájmu zdvojnásobila počet spojů mezi Prahou a Krakovem. „Na každé komerční lince, včetně spojení Praha – Jižní Polsko budeme vždy lepší, než státní dráhy. O naše cestující se nebojíme, ale bylo by fajn, kdyby České dráhy jako státní, dotacemi zvýhodňovaná firma místo kopírování naší inovace zlepšovala služby v národním zájmu například na lince do Českých Budějovic, kde cestující stále jezdí na úrovni sedmdesátých let dvacátého století,“ řekl Novotný. České dráhy však namítají, že už svůj vozový park na této trase zásadně obměnily.

Leo Express chce podle Novotného kvůli tomu podat další podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Současně budeme apelovat na ministerstvo dopravy a vládu, aby za tyto pokračující praktiky vyvodilo ve vedení Českých Drah osobní odpovědnost,“ dodal Novotný.

Michal Štěpán ale odmítá, že by České dráhy model Leo Expressu kopírovaly. „Rozhodnutí padlo mnohem dříve, než jsme ho oznámili,“ řekl Štěpán. „Jednal jsem o tom s Arrivou už v červnu loňského roku,“ potvrdil bývalý šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Autor:


Témata: České dráhy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.