České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7....

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto: Michal Šula, MAFRA

Státní firma žaluje státní úřad. Českým drahám se nelíbí RegioJet do Brna

  • 94
Plány soukromého dopravce RegioJet začít jezdit s vlaky mezi Prahou, Brnem a Bratislavou se nelíbí Českým drahám. Ty chtějí po soudu, aby předběžným opatřením zakázal RegioJetu na této trase jezdit a nedovolil si vůbec žádat správce trati o to, aby jezdit mohl. Současně žalují Drážní úřad za to, že se situací na této trase odmítl zabývat.

RegioJet si zažádal u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) o kapacitu pro dva páry vlaků denně na trati mezi Prahou a Břeclaví ve stejný čas, jako na této trase dosud jezdí České dráhy. Kdo v tyto časy ale jezdit bude, není jasné.

Ministerstvo dopravy už ale rozhodlo, že dva páry vlaků, které dosud objednává a doplácí jejich ztrátu, nebude na této trase dotovat a ČD by musely jezdit na komerční riziko. Správa železniční dopravní cesty, která sestavuje jízdní řád, dosud nerozhodla.

Vlaky na Slovensko dál zlevní, České dráhy srazily ceny o čtvrtinu

České dráhy podaly žalobu k Městskému soudu v Praze poté, co Drážní úřad odmítl v červnu provést takzvaný test hospodářské vyváženosti. Ten se má provést v případě, že o kapacitu na trati žádá ve stejný čas více dopravců. V žalobě se České dráhy domáhají zrušení usnesení Drážního úřadu. Ten zatím o žalobě neví a proto se k ní vyjadřovat nechce.

Test hospodářské vyváženosti vyplývá z evropské směrnice, která ale v Česku není stále plně platná, chybí totiž nezávislý regulační úřad pro železnici a Česko dosud nevyužilo své právo regulovat i mezinárodní dopravu. Drážní úřad proto žádost ČD neřešil. O jeho zřízení se ale stále jen mluví, jeho funkci tak částečně nahrazuje Drážní úřad. Ten ale není zcela nezávislý, spadá pod ministerstvo dopravy, které současně vykonává akcionářská práva v Českých drahách. Součástí žaloby je i návrh na předběžné opatření, aby soud zakázal SŽDC přidělit RegioJetu kapacitu na železnici a současně RegioJetu žádat o volné místo na trati.

RegioJet vrací úder

ČD argumentují tím, že na trati dosud jezdí vlaky v závazku veřejné služby a pokud by stát dovolil na trase komerční vlaky, tak se zvýší ztráta z provozu těchto vlaků. Oficiálně firma komentovat žalobu nechce. „K probíhajícím sporům se nevyjadřujeme, proto nebudeme nijak komentovat ani tento případ,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Majitel RegioJetu Radim Jančura se pozastavuje nad tím, že České dráhy chtějí najednou tyto vlaky provozovat na komerční riziko, když si u ostatních na trase Břeclav – Brno – Praha nechávají doplácet ztrátu od státu. „Podáme podnět na antimonopolní úřad, ČD se snaží blokovat náš vstup na infrastrukturu,“ dodal Jančura. RegioJet chce jezdit v časech, kdy už ČD jezdí, ale s nepříliš velkými soupravami: většinou jde o tří nebo čtyřvozové vlaky.

Jančura se pozastavil nad skutečností, že České dráhy nejdřív žádaly dotace, ale později byly ochotny jezdit na komerční riziko.

„V okamžiku, kdy ČD zjistily, že ministerstvo přestane tyto vlaky objednávat, zažádaly si u SŽDC o přesně stejné trasy komerčních spojů jako RegioJet. Kromě toho, že tak učinily s cílem nepustit konkurenci a lepší služby na trasu z Brna do Prahy (a také z Bratislavy apod.), odhalily, že doposud pobíraly neoprávněně dotace na provozování těchto spojů. Takové jednání hraničí s dotačním podvodem. Stát by měl okamžitě přestat dotovat expresní spoje na trase Brno – Praha,“ dodal Jančura.