Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z části rychlíků budou rexy, zlevní cestování první třídou

  10:48aktualizováno  10:48
České dráhy od poloviny prosince zdraží jízdenky v průměru o jedno procento. V novém jízdním řádu nabídnou více vlaků než dosud, navíc přibudou úplně nové kategorie vlaků nazvaná Rx. Dopravce slibuje větší komfort.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Zaměřujeme se na vyšší kvalitu cestování pro všechny skupiny zákazníků,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán při prezentaci nového jízdního řádu.

Největší novinkou i chloubou drah je nasazení jednotek sedmi railjetů na trať mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Jízdní doba se zkrátí o půl hodiny, jde ale o zrychlení hlavně díky změnám na trati a ukončení rekonstrukce vídeňského hlavního nádraží.

Nasazení railjetů drahám uvolnilo desítky kvalitních vagónů, které dráhy využijí na vnitrozemské rychlíky. Ty budou mít nově kromě kategorii Rx (čteno rex), což mají být rychlíky lepší kvality. U nich dopravce garantuje alespoň část vozů klimatizovaných nebo se zásuvkami pro nabíjení.

Zlevní první třída, zdraží nákup přes internet

Velkou změnou je i nasazení pendolin na Slovensko, kde se jízdní doba zkrátí téměř o hodinu. Na trase do Košic budou soupeřit tři dopravci, což již vedlo i ke snížení cen. Průměrné jízdné v síti Českých drah má stoupnout zhruba o jedno procento.

České dráhy v roce 2015 v číslech:

  • Celkový počet zavedených vlaků: 8 477
  • Denní průměrný počet vlaků: 6 789
  • Počet komfortních dálkových spojů (SC Pendolino, railjet, EC, IC, EN, Ex, Rx):156
  • Roční rozsah dopravy: 120,736 mil. vlkm
  • Počet bezbariérových vlaků: 4 612
  • Počet vlaků s přepravou jízdních kol: 6 562

Nový tarif Českých drah přináší ale v řadě případů zásadnější změny. Zlevní například výrazně cestování první třídou na vzdálenost od 121 kilometrů. Dosud si v první třídě připlatí cestující padesát procent k ceně druhé třídy, nově jen třicet procent. V praxi tak například jízdenka v první třídě z Prahy do Chebu bude stát 391 namísto 449 korun. V první třídě vlaků EC/IC a Ex dostanou všichni cestující vodu a denní tisk.

Firma zavádí nově věrnostní program, za každých 10 korun utracených přes eshop získá cestující jeden bod. Body pak půjde měnit na jízdenky či slevy. Například za 750 bodů získá zákazník slevu 90 procent na celodenní jízdenku. Nově budou muset mít jízdenku děti do šesti let. Sice budou cestovat stále zdarma, ale musí se prokázat jízdenkou s nulovou hodnout. Dráhy ale současně zruší tříprocentní slevu, kterou poskytovaly při nákupu jízdenky přes eshop.

České dráhy v jízdním řádu vypraví denně v průměru 6 789 vlaků, což je o 64 vlaků více než dosud. Výrazně přibude bezbariérových vlaků: těch bude už 4 612, jejich počet tak naroste o 208. Ještě více stoupne počet vlaků s možností přepravy jízdních kole na 6 562. 

Autor:


Témata: České dráhy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.