Kvůli vzrůstajícímu tlaku soukromé konkurence, která se aktuálně snaží získat na úkor Českých drah zakázky v krajích, nyní dopravce hledá způsoby, jak mnohamilionové náklady na udržování historických sbírek snížit na minimum.
„Údržba historických vozidel vytvoří ročně ztrátu 40 milionů korun,“ řekl MF DNES mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Péče o tato vozidla je ještě o něco dražší. Část nákladů však dopravce pokryje ze vstupů do železničního muzea v Lužné u Rakovníka nebo z komerčních pronájmů těchto strojů a dalších akcí zaměřených na milovníky železniční nostalgie.
Pokud s financováním nepomůže stát, hrozí, že České dráhy své historické sbírky značně zredukují. S odprodejem nepotřebných vozidel už dopravce nedávno začal.
Pomůže stát?
V rámci první etapy nabídly České dráhy ze svých sbírek zájemcům osm lokomotiv včetně jedné parní a 13 vagonů.
„Jde vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ uvedl Joklík.
Obecně se České dráhy plánují zbavovat strojů, které mají ve sbírkách ve vícero kusech. Další etapy odprodeje tak budou i nadále pokračovat.
Jak ale uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková, jednání o možné finanční podpoře ze strany státu jsou zatím v úplných počátcích.
Resorty zatím řeší způsob, jakým od ČD bude vykupovat jednotlivé stroje Národní technické muzeum. „Máme ve sbírkách Českých drah vyhlédnuto 69 historických vozidel, která bychom chtěli odkoupit,“ řekl ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný.
Hlavní část sbírky železničních exponátů Národního technického muzea, jejichž malý zlomek mohou návštěvníci vidět na pražské Letné, vznikla v osmdesátých letech minulého století. Nyní se muzeum chce zaměřit na stroje z tohoto období, které byly vyřazeny z provozu teprve nedávno nebo které ještě na české železnici dosluhují.
Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře |
„Z hnacích vozidel se mimo jiné jedná o stroje T669.0 (Čmelák), T478.3 (Brejlovec), dále o motorovou jednotku 451.0 (Žabotlam), motorový vůz M152.0,“ dodal Novotný.
Velká část z nich skončí v depozitáři v Chomutově, část může být vystavená v chystané stálé expozici Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží.
11. srpna 2018 |
Postup výkupů ale nebude nikterak závratný. Muzeum má na pořízení nových archiválií částku zhruba milion korun ročně. Tyto peníze jsou však určeny na nákup exponátů pro celé muzeum, ne jen pro jeho železniční část.
Nekalá konkurence
Nejdále dospěla jednání o úloze státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) při záchraně železničních památek. Na rozdíl od Českých drah totiž správce kolejí nepůsobí jako železniční dopravce a případnou státní dotaci na udržování historického majetku tak nemůže konkurence napadat jako nedovolenou formu státní podpory.
Pro to, aby SŽDC mohla případně sama vytvořit nějakou kolekci vlastních historických vozidel, případně opravovat historická depa a další historicky cenná železniční zařízení, bude nutné změnit zákon, na jehož základě v roce 2002 vznikla.
Nyní totiž může peníze vynakládat jen na opravy železničních tratí a udržování dalšího zařízení, které se na české železnici stále využívá v pravidelném provozu.
Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové je právě změna zákona jednou z cest, jak peníze pro vozidla i historické budovy zajistit.
14. února 2018 |