ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Českým drahám klesá ztráta. Více vydělaly i díky vyšším dotacím

  • 307
Ministerstvo dopravy a kraje loni výrazně navýšily dotace na ztrátové vlaky Českých drah. České dráhy se za loňský rok chlubí zlepšením hospodaření, z velké části jim však snížily ztrátu z osobní dopravy peníze z veřejných rozpočtů. I přes velký pokles nákladů na naftu či elektřinu jim totiž stát a kraje loni výrazně přidaly peníze, vlaků přitom nepřibylo.

Kraje a ministerstvo dopravy loni zaplatily nejvíce v historii za objednané vlaky: celkem 13,2 miliardy korun. České dráhy na ně mají nárok díky smlouvám uzavřeným v roce 2009 bez soutěže, s výjimkou několika tratí. Kompenzace na úhradu vzniklé ztráty stouply meziročně o 456 milionů, vlaky Českých drah přitom ujely o 1,7 milionu kilometrů méně než rok předtím.

Příjmy od krajů a státu jsou pro firmu klíčové. Jízdné tvoří pouze asi třetinu tržeb.

České dráhy vysvětlují větší platby hlavně nárůstem odpisů díky novým vlakům a také zdražením dopravní cesty. „Objednatelé mají možnost se s náklady a tržbami v rámci svých smluv podrobně seznámit. Nejvýznamnějším vlivem na růst prokazatelné ztráty byl růst ceny dopravní cesty a růst odpisů,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Do konce desetiletých smluv mezi Českými drahami, kraji a ministerstvem dopravy zbývají sice ještě čtyři roky, už teď je ale velmi aktuální jejich prodlužování. Dráhy by rády získaly jistotu, že nadále budou bez soutěže na řadě tratí dál jezdit za cenu, kterou v podstatě určí samy. Argumentují například nákupem nových vozů za evropské peníze. Nahrává jim i liknavost krajů, které se do soutěží příliš nehrnou. Vzhledem k časové tísni jim pak nezbude nic jiného než smlouvy prodloužit.

Bez soutěže ovšem kraje ani stát nemají šanci poznat, nakolik je placená cena za kilometr férová. Až dosud totiž soutěže ukazují, že při boji více konkurentů každý ujetý kilometr vychází kraj či stát levněji.

Už v červnu proběhne o prodlužování smluv klíčové jednání. Dopravní sekce Asociace krajů ČR bude řešit, co se smlouvami dál. „Je to určitě téma, které chceme řešit,“ říká olomoucký náměstek hejtmana pro dopravu Alois Mačák, jenž dopravní sekci v asociaci vede. Kraje potřebují vědět, jak to s financováním regionálních vlaků bude. Objevují se i názory, že by regionální vlaky mělo objednávat ministerstvo dopravy společně s dálkovými.

Letos má být nárůst menší

Ministerstvo dopravy bylo k Českým drahám štědré. Podle smlouvy uveřejněné na webu ministerstva měly dostat 4,2 miliardy korun, celkem však dostaly od svého majitele o více než pět procent vyšší částku. Resort to vysvětlil tím, že České dráhy začaly tahat řadu vlaků novými lokomotivami řady 380.

Letos by se takový nárůst neměl opakovat. Platba má podle dodatku ke smlouvě stoupnout jen o 1,6 procenta a spolu s tím rovněž počet objednaných kilometrů.

Stabilní objednávky a platby z veřejných prostředků vyzdvihla ve svém ratingovém hodnocení i agentura Moody’s. Ta nechala dopravce přes původní obavy vedení těsně v investičním pásmu. Kromě ratingové agentury intenzivně sledují hospodaření Českých drah soukromí dopravci Leo Express a RegioJet. „České dráhy sice pořídily nové vlaky za desítky miliard korun, ale nedokázaly do nich získat téměř žádné nové cestující. Výsledkem je předlužení firmy ve výši 36 miliard a růst nákladů. Je to stejný nesmysl, jako kdyby pekař investoval do nového stroje proto, aby na něm vyráběl dražší rohlíky,“ říká Radim Jančura, majitel RegioJetu.