Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy získaly dotované rychlíky na dalších deset let

  10:04aktualizováno  13:55
Ministerstvo dopravy podepsalo s Českými drahami desetiletou smlouvu na provoz rychlíků. Celková hodnota této zakázky přesahuje 40 miliard korun. Úřad se s drahami dohodl bez výběrového řízení. Podobně se v minulých dnech zachovaly i kraje, které drahám platí za osobní a spěšné vlaky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Ministerstvo však narozdíl od regionů slibuje, že postupně bude na dotovaných tratích vyhlašovat výběrová řízení. "Ve výsledku by se mělo soutěžit až o tři čtvrtiny tratí," uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Ročně by chtělo dávat ministerstvo do soutěže soubor pěti až patnácti procent tratí.

Společnost Student Agency, která už se v minulosti o tendr v dálkové železniční dopravě ucházela, to vítá. V budoucnu se chce výběrových řízení zúčastnit. "Tento proces jsme inciovali našimi nabídkami. Na tendry se moc těšíme," řekl v on-line rozhovoru iDNES.cz Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency a šéf dceřiné firmy RegioJet, která byla založena právě na provozování železniční dopravy.

Zatím však není jasné, kdy se soutěže spustí. Podle ministra se tak stane až po schválení nového zákona o veřejné dopravě. "Bude to nejdříve za rok, možná i později," upřesnil mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

V té době však už současné vedení ministerstva s největší pravděpodobností úřad ovládat nebude. A pokud příští šéfové ministerstva nebudou chtít pustit konkurenci na české koleje, nikdo je k tomu nedonutí. "Ano, může se stát, že do roku 2019 se nevytendruje vůbec nic," připouští Slamečka.

Nové záchody i klimatizace

Ministr dopravy jako hlavní výhodu dlouhodobé smlouvy vnímá fakt, že odpadá každoroční handrkování s drahami o to, kolik jim bude ministerstvo za vlaky platit. "České dráhy se také zavazují investovat do obnovy vozového parku," tvrdí Slamečka.

Dráhy chtějí během příštích let investovat do modernizace vozového parku desítky miliard korun. Obnova vlaků určených na dálkovou dopravu spolkne v příštích letech v rozsahu pět až deset miliard, regionální tratě si vyžádají investici 20 miliard korun.

"V příštím roce předpokládáme, že investice dosáhnou rekordní výše pět miliard korun," uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Dráhy nakoupí několik zcela nových vozů, některé starší vlaky pak projdou rekonstrukcí. Ta bude zahrnovat například výměnu toalet, potahů na sedadlech a při rozsáhlejší rekonstrukci také instalaci klimatizace.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.