Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

České dráhy získaly dotované rychlíky na dalších deset let

  • 84
Ministerstvo dopravy podepsalo s Českými drahami desetiletou smlouvu na provoz rychlíků. Celková hodnota této zakázky přesahuje 40 miliard korun. Úřad se s drahami dohodl bez výběrového řízení. Podobně se v minulých dnech zachovaly i kraje, které drahám platí za osobní a spěšné vlaky.

Ministerstvo však narozdíl od regionů slibuje, že postupně bude na dotovaných tratích vyhlašovat výběrová řízení. "Ve výsledku by se mělo soutěžit až o tři čtvrtiny tratí," uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Ročně by chtělo dávat ministerstvo do soutěže soubor pěti až patnácti procent tratí.

Společnost Student Agency, která už se v minulosti o tendr v dálkové železniční dopravě ucházela, to vítá. V budoucnu se chce výběrových řízení zúčastnit. "Tento proces jsme inciovali našimi nabídkami. Na tendry se moc těšíme," řekl v on-line rozhovoru iDNES.cz Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency a šéf dceřiné firmy RegioJet, která byla založena právě na provozování železniční dopravy.

Zatím však není jasné, kdy se soutěže spustí. Podle ministra se tak stane až po schválení nového zákona o veřejné dopravě. "Bude to nejdříve za rok, možná i později," upřesnil mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

V té době však už současné vedení ministerstva s největší pravděpodobností úřad ovládat nebude. A pokud příští šéfové ministerstva nebudou chtít pustit konkurenci na české koleje, nikdo je k tomu nedonutí. "Ano, může se stát, že do roku 2019 se nevytendruje vůbec nic," připouští Slamečka.

Nové záchody i klimatizace

Ministr dopravy jako hlavní výhodu dlouhodobé smlouvy vnímá fakt, že odpadá každoroční handrkování s drahami o to, kolik jim bude ministerstvo za vlaky platit. "České dráhy se také zavazují investovat do obnovy vozového parku," tvrdí Slamečka.

Dráhy chtějí během příštích let investovat do modernizace vozového parku desítky miliard korun. Obnova vlaků určených na dálkovou dopravu spolkne v příštích letech v rozsahu pět až deset miliard, regionální tratě si vyžádají investici 20 miliard korun.

"V příštím roce předpokládáme, že investice dosáhnou rekordní výše pět miliard korun," uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Dráhy nakoupí několik zcela nových vozů, některé starší vlaky pak projdou rekonstrukcí. Ta bude zahrnovat například výměnu toalet, potahů na sedadlech a při rozsáhlejší rekonstrukci také instalaci klimatizace.

,