Zavedené jméno může vylepšovat celkový obraz drah, myslí si mediální odborník Daniel Köppl. Ilustrační foto.

Zavedené jméno může vylepšovat celkový obraz drah, myslí si mediální odborník Daniel Köppl. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MF DNES

České dráhy změní jména vlaků, Šohaj už nepojede

  • 61
Od prosince nebudou české dráhy měnit jen jízdní řády, ale také pojmenování vlaků. Cestující tak už z nádražního rozhlasu neuslyší spolu s trasou a číslem vlaku například jména Šohaj, Galán či Krakonoš. Několik bezejmenných spojů se naopak dočká svého nového názvu.

"Ze strany Českých drah je hloupost likvidovat zavedenou značku," říká publicista a bývalý železničář Milan Kubíček ze Starého Města.

Rychlík jezdil jako Šohaj od roku 1976, letos tak oslavil třicetiny. Mezi pravidelnými cestujícími byl známou značkou. "Šohaj - to je pojem. Každý hned ví, že se jedná o ranní vlak o půl páté do Prahy. Když tam jedu, vždy ho využívám," řekl Radek Salaquarda z Kostelan nad Moravou.

Samotný spoj přitom nezmizí, jen zčásti pojede po jiné trase. "Právě to může být důvod, proč značka mizí. Nelze ale vyloučit, že se v budoucnu opět objeví," vysvětlil mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Přesný důvod změny názvu však nezná.

O tom, zda ponese vlak nějaké jméno, nebo pojede pouze pod číselným označením, rozhoduje odbor osobní dopravy na ředitelství ČD. "Pokud je pojmenování v zájmu drah, je to buď kvůli propagaci, nebo název souvisí s historií, regiony či osobnostmi spojenými se železnicí," uvedl Ondrůj. 

Po českých kolejích tak v současnosti vedle Leoše Janáčka jezdí třeba i Junák, Ostravan či Šumava. "Jméno význam určitě má, klienti si tím vytvářejí k produktu určitý vztah. Zavedená značka může i vylepšovat celkový obraz drah," tvrdí Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing & Media.

Pojmenujte si svůj vlak 
V posledních letech se pojmenování vlaku začíná čím dál častěji využívat i jako reklamního nástroje. "Používání komerčního názvu pro jméno vlaku stojí mezi 70 a 100 tisíci ročně," řekl Ondrůj.

Jméno však nesmí být urážlivé či neslušné, vlak není možné pojmenovat ani po žijících osobnostech.

Jméno vlaku v letošní volební kampani využila i KDU-ČSL. Rychlík Klidná síla stále ještě jezdí mezi Plzní a Jeseníkem, lidovce stál 80 tisíc korun. "Taková investice má význam, když má pojmenování nějakou logiku. Nevím, zda se jedná právě o tento případ," zamýšlí se Köppl.

Slevu na zakoupení názvu vlaku mohou získat města. Pokud chtějí expres nesoucí jejich jméno, bude je to stát ročně nejvýše 20 tisíc.

Specifický způsob pojmenovávání platí pro pendolino. Zatímco do Ostravy budou i nadále jezdit rychlovlaky pod jednotným označením SuperCity Pendolino, na Slovensko vyrazí jako Slovenská strela. Pendolina jedoucí do Vídně se pak budou jmenovat Smetana a Johann Gregor Mendel.

Dálkových vlaků, které jsou označeny jménem, jezdí v Česku přes šedesát. "Nejstarším názvem je Slovenská strela, poprvé vyjel takto pojmenovaný vlak už v roce 1936," říká Ondrůj.

Největší vlna pojmenovávání přišla v 50. a 60. letech. Z té doby pocházejí i dodnes používaná jména Ostravan či Brněnský drak.