Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Dráhy chtěly obejít s jízdenkami státní tiskárnu. Změnou rozměru lístků

  • 195
Desítky let dodává Státní tiskárna cenin papír pro jízdenky Českých drah chráněný bezpečnostními prvky proti zneužití. Státní dopravce však vymyslel způsob, jak zakázku za desítky milionů korun zadat soukromé firmě, aniž se může jiný zájemce přihlásit. Po kritice nakonec České dráhy soutěž zrušily.

„Podmínky soutěže byly nastaveny tak, že jsme neměli šanci se přihlásit,“ říká ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák. České dráhy vypsaly soutěž letos na jaře, čtyřletý kontrakt měl dosáhnout 60 milionů korun.

Už loni začaly dráhy nakupovat papír pro mezinárodní jízdenky u soukromé firmy Epos Želechovice. Ta odmítá, že by soutěž byla šitá na ni. „Myslím, že se může přihlásit prakticky jakákoliv tiskárna,“ říká jednatel Eposu Rostislav Hanzlík.

Státní tiskárna cenin se nemohla přihlásit, protože nemá na zpracování jízdenek vhodnou rotačku. Dosud měly jízdenky délku 8 palců, ale dráhy chtěly nově 8,5 palce.

Zdánlivý detail je klíčový. Tiskárna cenin prodala za bývalého vedení rotačku na 17 palců (pro natisknutí dvou jízdenek o délce 8,5 palce) právě firmě Epos. Nyní má jen rotačku na 24 palců, kde může tisknout po třech osmipalcových jízdenkách.

České dráhy vysvětlují změnu rozměru požadavky směrnice Evropské unie. Ta dovoluje osm i osm a půl palce. „Sice umožňuje oba rozměry, ale my jsme se rozhodli, že je pro nás výhodnější používat nový typ jízdenky s rozměrem 8,5 palce,“ tvrdí mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Dráhy navíc zakázaly plnění pomocí jakékoliv subdodávky. Vysvětlují to autorskoprávní ochranou u grafických vzorů a ochranných prvků jízdních dokladů. Požadavek však oznámily až v průběhu soutěže.

Tendr bude znovu

Želechovická tiskárna Epos je kromě toho v tuzemsku výhradním distributorem francouzského papíru, na který se měly jízdenky tisknout. České dráhy jí navíc nabídku usnadnily: místem dodání má být sklad ve Zlíně, od něhož jsou Želechovice vzdáleny jen pár kilometrů. Dosud se papír pro jízdenky dodával do Prahy na nákladové nádraží. Dráhy přesun vysvětlují tím, že sklad ve Zlíně vysoutěžily už loni.

Státní tiskárna cenin už během soutěže podávala námitky proti podmínkám, které České dráhy nechtěly uznat. Jen pár dní před uzávěrkou nabídek dopravce nakonec soutěž přece jen zrušil. „Chceme upravit a aktualizovat podmínky zadávacího řízení. Hodláme zakázku opětovně vyhlásit,“ dodal Joklík.