Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko budou v Soči reprezentovat auta, hodinky i kontejnery

  1:09aktualizováno  1:09
Na olympijských hrách v Soči bude k vidění i práce českých firem. Do Ruska putují česká auta, trofeje, ale i obytné kontejnery, které budou sloužit jako zázemí pro servisní týmy sportovců. Ne všem českým firmám se ale povedlo dovést prestižní zakázky do konce.

Škoda Yeti. | foto: Škoda Auto

"Zakázky jsou výsledkem dlouhodobých marketingových aktivit a velkého množství náročných jednání a administrativy. Procentuální úspěšnost v tomto směru není velká," vysvětluje mluvčí stavební firmy PSJ Miroslav Fuks. 

Právě tato společnost dostala v Soči desetimiliardovou zakázku na výstavbu areálu pro zimní olympiádu. Objednávka však padla. "Projekt nenašel odpovídající financování ze strany investora," uvedl Fuks. Místo toho PSJ v centru Soči čerstvě dokončila multifunkční komplex Torgovyj Kvartal. Stavební náklady se přiblížily 25 milionům dolarů. Na financování se podílela PPF banka ve spolupráci s Exportní garanční a pojišťovací společností.

Jedním z největších úspěchů českých firem v Soči měl být také projekt paroplynové elektrárny zásobující olympijský areál. Na základě česko-ruské dohody sjednané během návštěvy tehdejšího ruského prezidenta Dmitrije Medveděva v Česku v roce 2011 měla být dodavatelem zdroje pro tuto elektrárnu Královopolská Ria.

České výrobky na OH v Soči

Ze spolupráce ovšem nakonec sešlo. "Byla ukončena již v polovině roku 2012 kvůli rozdílným názorům na financování projektu," informoval zástupce tuzemské firmy Ctirad Nečas. Problém byl podle něj v dodržení podmínek OECD, tedy výše minimálních vlastních zdrojů zákazníka v projektu. "Česká exportní banka tudíž neposkytla financování a naši část převzal výrobce plynových motorů Wartsila," doplnil Nečas. Podle serveru Sochi Watch byla nakonec výstavba elektrárny zastavena, narážela totiž na protesty ekologů a místních obyvatel.

Společnostem Ria a PSJ jejich olympijské angažmá tentokrát nevyšlo, zde jsou ale české firmy, kterým se to podařilo a budou Českou republiku v Soči reprezentovat.

1Česko-slezská výrobní

Do Soči dodala 468 plně vybavených obytných kontejnerů, které budou sloužit jako zázemí pro servisní týmy starající se sportovcům o vybavení. Padesátimilionová zakázka tvoří asi 11 procent ročních tržeb firmy. Česko-slezská výrobní ji získala jakožto dcera společnosti Containex. Ta patří mezi největší evropské firmy, které se zabývají  výrobou, pronájmem a skladováním modulárních kontejnerů pro stavebnictví, zdravotnictví, logistiku apod. 

Firma si od dodávky do Soči slibuje hlavně propagaci značky. Prostřednictvím obchodního partnera počítá s dalšími objednávkami na obytné kontejnery na běžný ruský trh. Ročně firma s 268 zaměstnanci vyrobí 7 185 kontejnerů. 

2Škoda Auto

Automobilka podpoří zimní olympijské hry v Soči více než 500 vozy modelů Octavia, Yeti a Superb pro potřeby přepravy sportovců a VIP hostů, a to v rámci sponzoringu Volkswagen Group Rus. První vozy předala Škoda za účasti ruského ministerského předsedy Dmitrije Medveděva organizátorům olympiády již koncem října. 

Bynys speciál: Na kolik si přijdou medailisté? Čtěte v pondělí, 3. 2.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Pro české olympioniky připravila automobilka navíc i oficiálního maskota: plyšovou figurku yettiho. V roce 2013 oslavila firma 20. výročí spolupráce s Českým olympijským týmem a  prodloužila své partnerství s Českým paralympijským výborem do roku 2016. Jeho partnerem je od roku 2001.

Hlavním cílem sponzorských aktivit Škodovky je zvyšování povědomí o značce, emocionalizace značky, komunikace s fanoušky, zvýšení jejich účasti a obohacení jejich zážitků z akce. "Nevyužíváme sportovní akce k uzavírání obchodních smluv se zákazníky, nebo dokonce dodavateli. Je však možné, že viditelnost vozů nebo značky vzbudí zájem nejen fanoušků, ale například i dalších sponzorů dané akce," sdělil za společnost Tomáš Kubík.

Může se hodit

Hledáte nové auto a líbilo by se vám jezdit v autech olympioniků? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz, kde si určitě vyberete.

Rusko hraje ve strategii firmy klíčovou roli. Z hlediska absolutních prodejů je momentálně jejím třetím největším trhem. V roce 2013 tam Škoda Auto dodala 87 500 vozů. "Předpokládáme, že v následujících letech zde budeme dále růst a zvyšovat svůj tržní podíl," uvedl Kubík. Škoda Auto v Rusku své vozy nejen prodává, ale i vyrábí, a to v závodech v Kaluze a v Nižním Novgorodu.

3Prim

Hodináři z Nového Města nad Metují vyrobili pro každého člena olympijské delegace speciální model hodinek. Navíc každý sportovec, který získá medaili, dostane mechanické hodinky modelu Diplomat v ceně 93 tisíc opatřené jménem sportovce. Hodnota zakázky dosáhla přibližně dvou milionů korun, což jsou necelá čtyři procenta ročních tržeb. 

S ČOV firma spolupracuje již několik let. "Patří mezi naše nejnáročnější zákazníky. Museli jsme splnit náročné designérské představy," uvedl  předseda představenstva Jiří Helikar. Společnost si od zakázky slibuje zvýšení prodejů, zejména u limitovaných sérií hodinek. "Možná naše prezentace v Soči přinese i nové zahraniční kontakty," doufá šéf Primu.

4Česká mincovna

Dodavatelem oficiálních medailí  pro sportovce v Soči je ruská šperkařská společnost Adamas. Jablonecká Česká mincovna však pro ČOV razí pamětní medaile sloužící k propagačním účelům. Pro veřejnost vydává medaile s olympijským motivem. Čím větší jsou úspěchy českých sportovců, tím větší je pak zájem zákazníků o tematické výrobky.

5Lasvit

Od sklářské firmy Lasvit z Nového Boru dostane každý český medailista skleněnou trofej ve tvaru pochodně. Jedná se o ručně broušené křišťálové optické sklo, které je následně zlaceno a pískováno. V Českém domě v Soči bude mít Lasvit také vystavený lustr Bolšoj těatr z kolekce Neverending Glory od Jana Plecháče a Henryho Wielguse. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.