Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České firmy nesmějí mít v názvu jména krajů, rozhodl soud

  11:12aktualizováno  12:40
Dopravní podnik Ústeckého kraje definitivně po letech prohrál spor o svůj název. Musí se přejmenovat a z názvu vynechat jméno kraje. Nejvyšší soud v Brně potvrdil, že podnik svým názvem vytváří mylný dojem, že jde o společnost spravovanou krajem.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Brněnský soud tak zamítl dovolání Dopravního podniku proti rozsudku Vrchního soudu v Praze z února 2008. Už rok před ním rozhodl v neprospěch DPÚK Městský soud v Praze. Nařídil firmě, aby si změnila název tak, aby z něho vypadlo slovní spojení "Ústecký kraj" v jakékoliv gramatické formě. Dopravní firmě se to nelíbilo a odvolávala se.

"Klamavost označení je umocněna použitím slovního spojení "Dopravní podnik", kdy výraz "podnik" ve smyslu § 5 obchodního zákoníku znamená soubor hmotných i nehmotných složek podnikání," opřel se Nejvyšší soud o minulé rozhodnutí městského soudu.

Soud se odvolával k tomu, že kraje užívají od roku 2000 své názvy jakožto právnické osoby a v souladu s ústavním zákonem o vytvoření vyšších územních samosprávných celků.

Akciová společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje vznikla v roce 2004. Městský soud argumentoval tím, že název firmy působí klamavým dojmem na veřejnost, protože může asociovat, že jde o firmu spravovanou Ústeckým krajem.

Kromě toho, že si nyní bude muset DPÚK změnit svůj název, musí zaplatit soudní výlohy 5 760 Kč. Rozhodnutí soudu je konečné. Pokud společnost nemá pro své pojmenování souhlas kraje, jde o neoprávněný zásah do jeho práv, rozhodl Nejvyšší soud.

"Užití názvu (Ústeckého) kraje pro podnikatelské účely je neoprávněným zásahem do oprávněných zájmů kraje, neboť takové označení kraje navozuje pro třetí osoby jistou souvislost s právnickou osobou Ústecký kraj," napsal v rozhodnutí senát s předsedkyní Kateřinou Hornochovou.

Firma nemá s krajem dobré vztahy

Dopravní podnik byl v minulosti ve sporu s Ústeckým krajem. Původně dostal licence na provozování základní dopravní obslužnosti na zhruba 80 procentech linek v regionu. Kraji se ale nelíbila částka, kterou po něm firma chtěla za takzvanou prokazatelnou ztrátu. Proto společnosti počátkem roku 2006 vypověděl smlouvu a začal hledat dopravce nové. Dopravní podnik pak v srpnu zastavil v kraji na čtyři dny autobusovou dopravu.

Proti názvu firmy prý kraj až do vypuknutí sporu neměl žádné námitky. Spor samosprávy s podnikem řešil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a další soudy. Městský soud v Praze také rozhodl, že DPÚK nesmí používat znak kraje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.