Obchod Česka se zeměmi regionu Asie, Austrálie a Pacifiku (AAP) se na celkovém obratu ČR se světem podílí 8,1 procenta. Země AAP jsou tak po Evropské unii druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem Česka.
Česko z tohoto regionu dováží mnohem více zboží, než exportuje, takže pasivum obchodní bilance se neustále zvyšuje. "Lidem se daří dobře. Spotřeba domácností roste a dokud bude poptávka po asijském zboží přetrvávat, objem dovozů ze zahraničí se nesníží," říká ekonomka Komerční banky Eva Zamrazilová.
Nepříznivý vývoj obchodní bilance by podle Zamrazilové mohl změnit přístup státu k zahraničním investorům. "České podniky diskriminuje systém investičních pobídek zaměřených na zahraniční investory. Systém se musí narovnat ve prospěch českých firem a zaměřit se především na technologicky nejvyspělejší odvětví," uvedla.
Tuzemské firmy však i přes nerovné podmínky začínají do asijského regionu expandovat. Vedle velkých společností jako je například ČEZ, Škoda Auto a PPF se na asijském trhu snaží uchytit i menší podniky.
"Podnikatelé se chtějí na asijském trhu prosadit. Koordinace státních agentur při podpoře českých firem v zahraničí je však špatná. Podnikatelé si na ni stěžují," říká tisková mluvčí Hospodářské komory Viktorie Plívová.
Hospodářská komora proto v Asii sama založila agentury, které mají českým firmám pomoci orientovat se v tamní složité administrativě a odlišné kultuře. "Loni jsme otevřeli agenturu v Soulu, nyní otevíráme kancelář v Tokiu," dodala její mluvčí.
Ministerstvo obchodu a průmyslu začalo kritice českých podnikatelů čelit. Koncem března vznikne Česká rada pro obchod a investice, která bude koordinovat činnost zastupitelských úřadů a zahraničních kanceláří agentur CzechTrade a CzechInvest.
"Rada má dosáhnout toho, že se podstatně prodlouží čas, který pracovníci agentur věnují práci pro české firmy, řekl mluvčí Ministerstva obchodu a průmyslu Tomáš Bartovský.
V regionu AAP obchoduje Česko nejčastěji s Čínou, Japonskem, Tureckem a následně Jižní Koreou, Malajsií, Indií a Thajskem.
Českému vývozu dominují tradiční obory jako energetická zařízení, dopravní prostředky, stroje a průmyslová zařízení. Roste však i podíl nových oborů v oblastech financí, bankovnictví, informatiky a zpracování softwaru.
OBCHODNÍ VÝMĚNA ČR SE ZEMĚMI AAP* (tis. USD)
Zdroj: MPO, ČSÚ
*zahrnuje země regionu AAP bez asijských arabských zemí