Z tuzemských silnic mizejí české kamiony, vytlačují je cizí dopravci

  1:00
Pokud se vám zdá, že na českých silnicích a dálnicích vidíte čím dál více zahraničních kamionů, není to jen pocit. Zboží po tuzemských silnicích vozí čím dál častěji zahraniční kamiony. Tuzemští dopravci naopak ztrácejí. A i kvůli nedostatku lidí přicházejí o zakázky.

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ukazují to data ze statistik ministerstva dopravy a z mýtného systému. Podle ministerských dat, která zohledňují jen výkony domácích dopravců, dokonce loni česká kamionová doprava klesala o procento a půl. Přitom počty kamionů, které loni projely mýtnými branami, vzrostly celkově o více než pět procent.

Nejvíce u nás přibylo kamionů z Polska, Rumunska, Bulharska, Litvy a Turecka. Řidiči z těchto zemí tráví často v kamionu několik týdnů v kuse a křižují celou Evropu. Pro Čechy už není povolání řidiče tak finančně atraktivní.

Podle šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře kvůli nedostatku řidičů čeští dopravci nerozšiřují své flotily a nové zakázky tak získávají zahraniční dopravci. Jako důvod poklesu uvádí i slabší export na Východ nebo opatření na západoevropských trzích, třeba zákon o minimální mzdě (psali jsme například zde).

Detailnější pohled ukazuje zejména propad v mezinárodní dopravě o více než dvacet procent. O čtrnáct procent spadl přepravní výkon, tedy součin najetých kilometrů a převezených tun.

Podle Hromíře sice loni přeprava klesla, stále je však v tunách výrazně vyšší než v roce 2013 a 2014. „Největší vliv mají zřejmě investice díky dočerpávání fondů EU a celková kondice ekonomiky,“ míní Hromíř.

Podle Hromíře způsobily pokles mezinárodní dopravy hlavně ztráty trhů na Východě, zejména Ruska a Ukrajiny, kde klesá obecně obchodní výměna a více se tam prosazují Poláci a východní dopravci. U řady firem se však projevuje i omezení západních aktivit. Do Británie jezdí méně dopravců kvůli problémům s migranty v Calais, do Francie a Německa kvůli zákonům o minimální mzdě.

Kdo po Česku řídí kamion

„Čeští dopravci jsou na tamních trzích vytlačováni dopravci z jiných zemí, kteří si s vyplňováním deklarací a uváděním nepravdivých údajů o mzdě řidičů hlavu nelámou,“ dodal Hromíř.

Češi si nemusí stěžovat na nedostatek zakázek, ale řada z nich stagnuje, protože nemá s jejich kamiony kdo jezdit. „Dopravci kvůli tomu nerozšiřují vozový park zejména pro mezinárodní dopravu,“ dodal Hromíř.

Nedostatek řidičů je celoevropský problém. S tím, jak u nás rostou mzdy, klesá ochota lidí živit se jízdou v kamionu, práci postupně přebírají zahraniční dopravci. Podle odhadů personalistů v Česku chybí nejméně deset tisíc řidičů.

České kamiony mají na tuzemském výběru mýta stále lehce nadpoloviční podíl, ten ale postupně klesá. Pod zdejšími mýtnými branami kromě aut registrovaných v Česku jezdí nejčastěji polské a slovenské vozy, největší dynamiku růstu u nás mají vzdálenější země – Litva, Rumunsko, Bulharsko a Turecko.

Růst zahraničních dopravců pokračoval i v prvním čtvrtletí. Čeští dopravci se sice na mýtných transakcích stále podílejí více než z poloviny, zahraniční dopravci z Polska, Maďarska či Rumunska rostou na českých silnicích dvakrát rychleji.

Výběr mýta letos pokračuje ve velkém růstu. Březen 2017 se stal nejsilnějším měsícem ve více než desetileté historii elektronického mýtného v Česku. Stát vybral od kamionů 935 milionů korun, meziročně o 11,5 procenta více. Počet transakcí pod mýtnými branami vzrostl o třináct procent. Díky velkému objemu kamionů klesla nákladovost celého mýtného systému na patnáct procent z dvaceti v roce 2016.

Kamiony mají stále výrazný náskok proti přepravě zboží po železnici. Nákladní doprava po kolejích však loni zaznamenala mírný nárůst o 0,7 procenta, v mezinárodní dopravě o více než pět procent. Železnice však má stále velmi malý podíl na celkové nákladní dopravě, vlaky převezly 97 milionů tun zboží, kamiony 437 milionů tun. Železniční nákladní dopravci se snaží tlačit na stát, aby zrovnoprávnil podmínky, ale zatím nepříliš úspěšně.

Obří gigalinery šetří dopravcům peníze i šoféry. Jde zatím spíše o okrajovou záležitost, počet obřích souprav ale na českých silnicích roste:

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila úrokovou sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...