Výrobci i dovozci míří především na mladší zákazníky do 35 let a - stejně jako

Výrobci i dovozci míří především na mladší zákazníky do 35 let a - stejně jako u radlerů - také na ženy. | foto: MF DNES

Letošní léto se ponese ve znamení cideru, nápoje ze zkvašeného moštu

  • 82
Plzeňský Prazdroj rozšiřuje do českých hospod čepovaný cider Kingswood a ani další pivovary nezůstávají pozadu. Nápoje ze zkvašeného jablečného mostu se v Česku, zdá se, osvědčily.

Na hospodských pípách se vedle piva stále častěji objevují i jiné druhy nápojů. Po vzestupu nealkoholické točené kofoly a malinovky si cestu do restaurací nově našly i sudy s ciderem, alkoholickým nápojem z kvašeného jablečného moštu.

Plzeňský Prazdroj před rokem zkušebně začal nabízet točený cider vlastní produkce ve dvou stovkách pražských a brněnských hospod. Podle zástupců pivovaru zájem spotřebitelů překonal očekávání a nyní se nápoj značky Kingswood točí už v 2 600 podnicích.

"Loni jsme se rozhodli vstoupit do zcela nového segmentu a začít tak budovat kategorii ciderů, která do té doby nebyla v Česku moc známá. Nabídli jsme spotřebitelům čepovaný cider testovaný právě na českou chuť a první sezona mile předčila naše očekávání," říká marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie.

Nestíháme krýr poptávku, říká tuzemský výrobce

Rostoucí zájem o točenou verzi stále ještě poměrně málo známého nápoje potvrzuje i spolumajitel menšího tuzemského producenta F. H. Prager Ondřej Frunc. Ten začal před třemi lety s výrobou v lahvích, stále větší část produkce však stáčí do sudů a dodává do několika hospod v Praze.

"Letošní plán je, abychom dostali polovinu produkce do sudů, a to se daří. Je tady velká tradice točených nápojů, a když se cider objeví na čepu, tak máme zkušenost, že se spotřeba oproti lahvím ztrojnásobí," popisuje Frunc. Firma podle něj od založení nestíhá pokrýt poptávku a pro letošek počítá se zdvojnásobením produkce.

"Cider je dnes populární především ve Velké Británii a Francii, v roce 2010 se ho v Evropě vypilo 15 milionů hektolitrů. Pro srovnání - zhruba tolik vypijí za rok Češi piva. Popularita cideru však stoupá a třeba podle předpokladů Pivovarů Staropramen poroste do roku 2017 o dalších 30 procent.

V květnu tento pivovar oznámil, že začíná s dovozem ochuceného třešňového cideru značky Carling, která stejně jako pivovar patří do pivovarnické skupiny Molson Coors Brewing Company.

Konkurence pro radlery, ale hlavně pro pivo

Stejnou cestou jde i Budějovický Budvar, který už dva roky nabízí cider Somersby dánského koncernu Carlsberg. Somersby se za první rok prodalo 2 100 hektolitrů. Data za loňský rok pivovar nezveřejnil, podle Budvaru prodeje rostly.

Plzeňský Prazdroj po čepovaném Kingswoodu začal v dubnu nabízet v maloobchodní síti také lahvovou verzi. V menších objemech pak v Česku cider do lahví stáčí ještě několik drobnějších producentů.

Při klesající konzumaci piva se přitom velké pivovary snaží výpadek nahradit jinými segmenty a po úspěchu ovocných radlerů a nealkoholických piv tak nově sázejí právě na cider.

Výrobci i dovozci míří především na mladší zákazníky do 35 let a - stejně jako u radlerů - také na ženy. Na rozdíl od ovocných piv, která obsahují kolem dvou procent alkoholu, se však obsah alkoholu v ciderech na českém trhu pohybuje mezi 4 a 5 procenty. Podle Frunce tak spíše než radlerům konkuruje pivu. "Oproti pivu je však lehčí a kyselejší. Dvě piva v létě dost lidí zmůžou, kdežto cideru snesou více," míní Frunc.

,