Česká rafinérská, rafinérie Litvínov

Česká rafinérská, rafinérie Litvínov | foto: Česká rafinérská

České rafinerie jsou v ohrožení. Vlastník pump Agip zvažuje odchod

  • 178
Po Shellu může odejít z ČR další velký hráč v petrochemickém průmyslu - italská Eni, která vlastní čerpací stanice Agip. Firma má podíl v České rafinérské, podle materiálu ministerstva průmyslu a obchodu však zvažuje odchod z této společnosti. Rafinerie v Česku ohrozila krize i klesající spotřeba benzinu.

Podle ministerstva navíc většinový vlastník České rafinérské Unipetrol není zárukou, že zpracování ropy neukončí.

Tuzemské rafinerie mají velký problém a v posledních letech pravidelně končí v červených číslech. Podle materiálu ministerstva průmyslu a obchodu, který vyhodnocuje rizika v rafinerském a petrochemickém průmyslu, navíc nyní zvažuje odchod jeden ze dvou spoluvlastníků České rafinérské. Italská společnost Eni International, která v Česku provozuje také síť čerpacích stanic Agip, podle úřadu opakovaně vyjádřila zájem zbavit se svého podílu v rafineriích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, které České rafinérské patří.

Zástupci Eni odmítli případný odchod z České rafinérské komentovat, situace ve zpracování ropy je však dlouhodobě nepříznivá. Významný akcionářský podíl ve společnosti Česká rafinérská výrazně zhoršuje i výsledky dominantního vlastníka společnosti, jímž je Unipetrol, většinově ovládaný polskou PKN Orlen. Důvodem je především propad poptávky po benzinu.

Jak se (ne) daří Unipetrolu

K tomu přispělo několik faktorů: ekonomická krize, úspornější vozidla nebo povinnost přimíchávat do paliv biosložku. Jeho spotřeba za posledních pět let v Česku poklesla o patnáct procent. Navíc je benzin daňově znevýhodněný vůči naftě.

"Rafinerie jsou však nastaveny tak, že z každého galonu ropy vyrobí určitý díl nafty a určitý díl benzinu. Nafta je daňově zvýhodněná a po většinu roku je levnější. A dokud to takhle bude fungovat, budou řidiči kupovat víc a víc aut na diesel a nebude jasné, co s přebytkem benzinu," upozorňuje předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.

Přestože v Evropě od roku 2008 skončilo už 16 rafinerií, což se blíží desetině výrobní kapacity, stále je jich příliš. Tuzemské rafinerie jsou tak zpravidla využité jen ze 75 až 80 procent, což je podle analýzy ministerstva na hranici ziskovosti.

Už loni v listopadu proto svůj podíl v České rafinérské prodal třetí ze spoluvlastníků Shell Overseas Investment. (více čtěte zde)

Šestnáctiprocentní podíl získala za zhruba 540 milionů korun společnost Unipetrol, která tak ještě více posílila svůj už tak většinový podíl ve firmě. Jednotliví akcionáři mají navíc předkupní právo a Unipetrol by tak mohl být hlavním zájemcem o dvaatřicetiprocentní podíl Eni.

Podle ministerstva průmyslu však ani posilování Unipetrolu v tuzemském zpracování ropy není zárukou dalšího fungování rafinerií v Česku. Analýza doslovně upozorňuje na osud pardubického Parama. To je ve stoprocentním vlastnictví Unipetrolu a od roku 2012 se tam už ropa nezpracovává.

Rafinerie chtějí velké investice

Do rafinerií v Kralupech a Litvínově je navíc potřeba investovat během následujících pěti let 12 až 15 miliard korun. V obou závodech došlo během loňského roku hned k několika poruchám spojeným s odstávkami, což se projevuje také v ziscích Unipetrolu. PKN Orlen však počítá, že v České rafinérské investuje jen 3,5 miliardy korun. Podle ministerstva tak hrozí uzavření jedné, nebo dokonce obou zbylých rafinerií. PKN Orlen to popírá.

"Jednání s PKN Orlen bude příští týden," reagoval stručně na dotaz ohledně možného konce zpracování ropy v Česku ministr průmyslu Jan Mládek. O čem bude s Poláky jednat, neupřesnil.

Jeho předchůdce v úřadě Martin Kuba však plánoval vytvoření státního ropného gigantu, jehož součástí měl být i podíl v České rafinérské. Kubovy plány však skončily s Nečasovou vládou. Zda si je osvojí nový kabinet, není jasné.