Podle průzkumu zpracovaném společností Incoma Research zvýšila desítka největších slovenských obchodníků svůj podíl v maloobchodě o více než tři procenta (z 8,2 na 11,5%), zatímco česká top ten vyrostla ve stejném období jen o 2,3 procenta (z 27,9 na 30,1%).
"Jednou z příčin je různá koncentrovanost těchto trhů. Podstatný je však zvýšený zájem, který o slovenský trh zhruba od roku 2000 projevují mezinárodní obchodní skupiny," uvádí ve své zprávě Incoma.
Vedle firem, které jsou na Slovensku přítomné řadu let, jako Billa, Delvita či Tesco, už zahájily expanzi i další řetězce, zejména hypermarketové a cash&carry. Zde jde především o Ahold/Hypernovu, Carrefour, Kaufland a Metro.
Mezinárodní řetězce se tak výrazněji prosazují i mezi TOP50 slovenského obchodu - loni už připadalo 43 procent obratu padesáti největších prodejců na mezinárodní firmy. V České republice je tento podíl výrazně vyšší, dosahuje asi osmdesáti procent, ale dále příliš neroste.
"Dá se čekat, že i na Slovensku se do čela obchodních žebříčků prosadí tytéž mezinárodní skupiny, které budou úspěšné na českém trhu," uzavírá Incoma.
Postavení řetězců na českém a slovenském trhu | ||
Mezinárodní skupina (názvy řetězců) |
ČR |
SR |
Metro (Metro, Makro) |
1. |
2. |
Ahold (Hypernova, Albert) |
2. |
>50. |
Rewe (Billa, Penny Market) |
3. |
3. |
Lidl&Schwarz (Kaufland) |
4. |
7. |
Tesco (Tesco) |
5. |
1. |
Tengelmann (Plus diskont, OBI) |
6. |
41. |
Globus (Globus, Baumarkt Globus) |
7. |
- |
Delhaize le Lion (Delvita, Sama) |
8. |
19. |
Carrefour (Carrefour) |
9. |
4. |
Pramen: Retail Market Monitor / INCOMA Research |