Řízení letového provozu na letišti v Praze.

Řízení letového provozu na letišti v Praze. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Řízení letového provozu expanduje, chce školit piloty a dispečery v Indii

  • 7
Řízení letového provozu patří mezi bezproblémové státní firmy, které plní státní kasu. Letos do státního rozpočtu pošle plných sto milionů korun a v roce 2018 přejde na nový systém pro navádění letadel. Státní firma navíc rozšiřuje svoje působení v oblasti výuky pro řídící provozu i piloty, které hodlá školit například v Indii.

Letecký provoz se mění. Vyrovnává se zejména objem v jednotlivých hodinách během dne. „Situace je nesrovnatelná s dobou například před dvaceti lety, kdy noční provoz byl velmi klidný. Dnes největší provozní špičky nastávají při přechodu mezi noční a ranní směnou. Museli jsme proto přijmout příslušná opatření pro organizaci jednotlivých směn,“ říká šéf Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas, který patří mezi nejdéle sloužící manažery ve státní sféře.

I z toho důvodu letiště přechází na nový systém pro navádění letadel Neopteryx, který bude v praxi plně uveden v roce 2018. Klasovým křeslem v čele státního podniku se v období přidělování zakázky na nový systém snažily vrtit zájmové skupiny lobbistů a ředitel se dokonce dostal na svodku BIS. Při důkladné kontrole ve státním podniku ale nebyla nalezena žádná pochybení.

ŘLP zažívá úspěšný rok i díky rostoucímu leteckému provozu. Od začátku roku stoupl počet letadel na českém nebi o čtyři procenta, v posledních měsících růst ještě zrychloval. Například za srpen vzrostl počet letadel v Česku meziročně o devět procent. A to i přesto, že ŘLP stále pociťuje dopad sestřelení malajského letadla nad Ukrajinou. Dopravci tehdy změnili trasy a dálkové lety do Asie létají jižněji, takže přes Česko kratší trasou.

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Firma si snaží kromě monopolních služeb zajišťujících provoz na českém nebi vylepšit hospodaření i jinak. Rozšiřuje svoje působení v oblasti výuky pro řídící provozu i piloty. Loni například koupila od ČSA jejich výcvikové centrum pro piloty včetně simulátorů.

„Rozšířilo to oblast služeb, které nabízíme v oblasti výcviku. Je to naše dceřiná firma, má výborné výsledky a je v zisku. Oblast výcviku a odborných konzultací nás velmi zajímá. Dosud jsme školili hlavně zahraniční řídící, teď vidíme možnost i více expandovat ve výuce pilotů a palubního personálu,“ dodává Klas.

Letos se tržby z těchto aktivit mají dostat na sto milionů korun, firma chce s nimi více expandovat i do zahraničí. „Jednáme o poměrně zajímavých zakázkách v Indii, kde bychom mohli školit jak řídící, tak i piloty, jsme v kontaktu s tamější nízkonákladovou společností SpiceJet,“ upřesnil Klas.

Letecký výcvik má podle něj dobrou budoucnost i kvůli tomu, jak se zvyšuje v létání automatizace: piloti potřebují více nácviku pro případ, že by automat selhal. „Nechceme, aby z těchto komerčních aktivit byla hlavní činnost ŘLP, počítám s tím, že jejich podíl zůstane maximálně do deseti procent,“ tvrdí Klas.