Podařilo se jim také dokončit převzetí novopacké společnosti Silniční technika, kde Jaroslav Nožička, majoritní vlastník Kobitu, do počátku devadesátých let pracoval. Na straně prodávajících stál především holding Prosperita Miroslava Kurky mladšího.
Loni klesly tržby Kobitu zhruba o jedenáct procent
"Slovo krize nerad používám. Prostě jsme se vrátili někam na prodeje roku 2006. Samozřejmě by se každému líbily ty další nabubřelé roky, ale nebyl to udržitelný růst," říká Jaroslav Nožička.
Podle něj loni klesly tržby Kobitu za vlastní výrobky zhruba o jedenáct procent, tedy na půl miliardy korun. Zisk se však podařilo udržet.
"Letošní rok bude v naší branži asi ještě horší. Díky nákupům krajů a měst u nás funguje jistá setrvačnost, ale letos budou na komunální technice šetřit i radnice," odhaduje vývoj.
Kobit proto stále více hledá odbyt v zahraničí. Loni poprvé vyvezl víc výrobků, než prodal doma. Největší úspěch má v Německu (vyhrál například tendr na dodávky zametačů pro Hamburk), na Slovensku a v Rusku. Na ruském trhu přitom Nožička dlouho hledal spolehlivého partnera a několikrát se tam spálil.
KobitSpolečnost vyrábí technické nástavby na náklaďáky, jako jsou cisterny, zametače nebo vozidla na opravu silnic. |
Teď říká, že objevil dvě firmy, s nimiž úzce spolupracuje včetně společné výroby. S firmou Komash (Komunalne Mašiny), jež sídlí blízko Nižného Novgorodu, vyrábí nástavby na svoz odpadu a zimní techniku a do další ruské společnosti z Jekatěrinburgu dodává malé zametací nástavby.
"Malinko se tam domestikujeme, něco dodáváme odsud a samozřejmě to znamená celní úspory při dovozu dílů do Ruska,“ vysvětluje Nožička s tím, že vybrané ruské oblasti dostaly v boji s krizí od státu podporu, pokud na jejich výrobcích nepřekročí podíl zahraničních dílů 30 procent.
Kobit v Indii
Mezi dalšími trhy, kde by se měla začít objevovat značka Kobit, je Indie. Firma tam založila podnik se společností Vectra, která v Česku spoluvlastní kopřivnickou Tatru. Vectra má ve firmě 60 procent. V Indii vyráběné nástavby na základě dokumentace Kobitu ponesou hlavně nákladní vozy značky Tata, za níž stojí indický miliardář Ratan Tata.
Ten se před dvěma lety rozhodl motorizovat Indii nejlevnějším sériově vyráběným vozem Tata Nano v přepočtu za zhruba 45 tisíc korun.
Nožička nechce indické plány detailně komentovat s tím, že tamní trh je sice obrovský, ale zároveň velmi nejistý. Kobitu se loni podařilo projít náročnou administrativou v Saúdské Arábii, kde založil obchodní zastoupení s tamním partnerem. Do konce roku by tam mohl začít i vyrábět.
Doma se pak podnik věnoval restrukturalizaci získané firmy Silniční technika, která má mateřskému Kobitu dělat hlavně předvýrobu a tím pružněji reagovat na výkyvy v zakázkách.
"Se Silniční technikou jsme získali takovou vlastní průmyslovou zónu. Areál má totiž 120 tisíc metrů čtverečních," říká Nožička s tím, že chce část budov začít prodávat jiným firmám, které v nich mají dnes výrobu. Cenu za ztrátovou novopackou firmu ani jedna strana nezveřejnila, podle odhadu MF DNES šlo o desítkymilionů korun.
|